Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

De leescrisis tegengaan met een leesrobot

12 oktober 2023
Drie onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam starten een pilot met een leesrobot voor basisschoolleerlingen. Ze willen toetsen of robots kunnen helpen de leesvaardigheid van kinderen te vergroten. De pilot werd op 12 oktober gelanceerd op de Bosschool in Bergen, tijdens de Kinderboekenweek.

Nederlandse kinderen lezen steeds minder. Dit kan ervoor zorgen dat ze problemen op school en in de samenleving ervaren. Factoren als leesmotivatie en beschikbare ondersteuning zijn belangrijke voorspellers van hoe goed kinderen lezen. Sociale robots zijn daarbij een veelbelovend hulpmiddel, zo bleek al uit eerder onderzoek. 

Leesrobot 
De leesrobot helpt leerlingen om een geschikt boek te kiezen, dat ze zelfstandig lezen. De robot heeft wekelijks gesprekjes met de kinderen over het leesproces en de inhoud van het boek. De vragen die de robot stelt zijn aangepast op de inhoud van het boek en de interesses en het leesniveau van de leerling. 

Interdisciplinair 
De leesrobot is een project van het Network Institute, de hub voor interdisciplinair onderzoek over de digitale samenleving van de Vrije Universiteit Amsterdam. Mike Ligthart (Sociale AI), Lisa van der Sande (Pedagogische en Onderwijswetenschappen) en Nina Sangers (Taal, Literatuur en Communicatie) zijn als onderzoekers betrokken. Ze verwachten dat de gepersonaliseerde aanpak de leesmotivatie van de leerlingen bevordert, en daardoor ook hun leesbegrip. 

Gepersonaliseerde interactie 
In de eerste fase van het project gaan de wetenschappers in gesprek met leerlingen, leerkrachten en bibliotheekmedewerkers. Hiermee willen ze in kaart brengen wat de ideeën en wensen zijn over het gebruik van leesrobots op school. Ook onderzoeken ze de technische mogelijkheden om de interactie tussen leerling en robot te personaliseren. In het voorjaar van 2024 zullen deelnemende basisschoolleerlingen daadwerkelijk elke week gesprekken over hun leesboek gaan voeren met de robot, waarbij de ervaringen met de robot en leesmotivatie gemonitord worden.  

Rekenrobot 
Artificial Intelligence-wetenschapper Ligthart is al langer bezig met onderzoek naar de ontwikkeling van duurzame en inclusieve kind-robotinteracties. Hij richt zich specifiek op de vraag hoe een robot de relatie met een kind kan onderhouden door middel van een verhalend gesprek. Zo toonde hij eerder dit jaar al aan dat de rekenprestaties van kinderen verbeterden door de hulp van Hero de rekenrobot.