Nederlandse kinderen lezen steeds minder. Dit kan ervoor zorgen dat ze problemen op school en in de samenleving ervaren. Factoren als leesmotivatie en beschikbare ondersteuning zijn belangrijke voorspellers van hoe goed kinderen lezen. Sociale robots zijn daarbij een veelbelovend hulpmiddel, zo bleek al uit eerder onderzoek.
Leesrobot
De leesrobot helpt leerlingen om een geschikt boek te kiezen, dat ze zelfstandig lezen. De robot heeft wekelijks gesprekjes met de kinderen over het leesproces en de inhoud van het boek. De vragen die de robot stelt zijn aangepast op de inhoud van het boek en de interesses en het leesniveau van de leerling.
Interdisciplinair
De leesrobot is een project van het Network Institute, de hub voor interdisciplinair onderzoek over de digitale samenleving van de Vrije Universiteit Amsterdam. Mike Ligthart (Sociale AI), Lisa van der Sande (Pedagogische en Onderwijswetenschappen) en Nina Sangers (Taal, Literatuur en Communicatie) zijn als onderzoekers betrokken. Ze verwachten dat de gepersonaliseerde aanpak de leesmotivatie van de leerlingen bevordert, en daardoor ook hun leesbegrip.
Gepersonaliseerde interactie
In de eerste fase van het project gaan de wetenschappers in gesprek met leerlingen, leerkrachten en bibliotheekmedewerkers. Hiermee willen ze in kaart brengen wat de ideeën en wensen zijn over het gebruik van leesrobots op school. Ook onderzoeken ze de technische mogelijkheden om de interactie tussen leerling en robot te personaliseren. In het voorjaar van 2024 zullen deelnemende basisschoolleerlingen daadwerkelijk elke week gesprekken over hun leesboek gaan voeren met de robot, waarbij de ervaringen met de robot en leesmotivatie gemonitord worden.
Rekenrobot
Artificial Intelligence-wetenschapper Ligthart is al langer bezig met onderzoek naar de ontwikkeling van duurzame en inclusieve kind-robotinteracties. Hij richt zich specifiek op de vraag hoe een robot de relatie met een kind kan onderhouden door middel van een verhalend gesprek. Zo toonde hij eerder dit jaar al aan dat de rekenprestaties van kinderen verbeterden door de hulp van Hero de rekenrobot.