Persoonlijk
Volgens Ligthart scheppen de kinderen tijdens het rekenen een band met rekenrobot Hero. Zo ontdekt Hero dat Marije van paarden houdt en op zwemmen zit. En omgekeerd leert Marije dat Hero als stalhulp heeft gewerkt. Met deze info kan Hero over alle interesses van Marije wel een rekensom bedenken. Ook verzinnen ze een geheime handdruk waarmee ze elkaar elke rekensessie begroeten. Op deze manier maakt Hero het rekenen persoonlijk. Verder geeft de rekenrobot extra uitleg als Marije niet uit een som komt, door deze samen op te breken in tussenstapjes om zo dichterbij het antwoord te komen.
Verbeterde rekenprestaties
In totaal rekenen Marije en haar klasgenoten vier keer met de robot verspreid over twee schooljaren. De helft van de kinderen kreeg, net zoals Marije, hulp bij het opbreken van een som. De andere helft kreeg die hulp niet. In plaats daarvan zei de robot alleen of een som goed of fout was opgelost, zoals dat vaak gebruikelijk is bij rekenoefenapps. Ligthart: “Onze resultaten laten zien dat de rekenprestaties van kinderen omhooggaan als ze hulp krijgen van Hero”.
Bekijk hier de video met leerling Reda en rekenrobot Hero.
Duurzaam inzetten
Kinderen vonden de hulp prettig en Hero werd daardoor als socialer gezien. Daarnaast waardeerden kinderen het dat de robot nog wist wie ze waren, vooral na een lange tussenpose, en dat Hero de rekenverhaaltjes helemaal op hen afstemde. Ligthart geeft aan dat kinderen zoals bijvoorbeeld Marije zich gezien en gehoord voelden door Hero en een band met de robot opbouwden. Deze band draagt bij aan het langer interessant houden van het rekenen met een rekenrobot. Dit is essentieel om robots op een duurzame manier in het onderwijs te kunnen inzetten.
Leerkrachten en leerlingen ondersteunen
Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van het SOROCOVA project. Het doel is om leerkrachten en leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs te ondersteunen in het bieden van rekenonderwijs. Meer specifiek bijvoorbeeld ondersteuning bij rekenproblemen ontstaan door een opgelopen achterstand tijdens de COVID-19 pandemie. Sociale robots zijn overigens niet nieuw in het onderwijs, maar een effectieve en motiverende rekenmodule bestond nog niet. Het SOROCOVA project is een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Florente Basisscholen, Gemeente Diemen, Interactive Robotics en de Vrije Universiteit Amsterdam. Het is gefinancierd door Regieorgaan SIA – NWO (SIA.COV.01.006)
Relevante publicaties: