ANVS geeft toestemming voor ontmanteling cyclotron VU

16 november 2023
De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) heeft Vrije Universiteit Amsterdam en betonverwerker Theo Pouw B.V. toestemming verleend voor de ontmanteling van het cyclotroncentrum in het W&N-gebouw aan de De Boelelaan in Amsterdam. Ook heeft ANVS akkoord gegeven voor het verwerken en hergebruik van het beton van het centrum. Op deze manier zorgt de verwerking voor zo min mogelijk afval.

Radioactiviteit

De meeste cyclotrons in Nederland worden gebruikt om radioactieve stoffen te maken die kanker opsporen. Cyclotrons staan in bunkers van beton om zo de omgeving te beschermen tegen de straling die daarbij vrijkomt. Door het gebruik is het beton van de bunker licht radioactief geworden. Om de ontmanteling en verdere werkzaamheden veilig te laten verlopen was een vergunningaanvraag noodzakelijk. ANVS heeft daarop de aanvraag positief beoordeeld. De cyclotrons die worden ontmanteld zijn vervangen door nieuwe cyclotrons in het Imaging Center van Amsterdam UMC. Ook de productie van de radioactieve stoffen vindt daar binnenkort plaats.

Ontmanteling

Bij de ontmanteling van het cyclotron komt het radioactieve metaal en beton vrij. Een deel van dit materiaal is heel licht radioactief. De ontmanteling veroorza­akt geen gevaar voor mensen op de VU of de omgeving. De straling die bij de ontmanteling van het cyclotron extra vrijkomt in de hele omgeving is vergelijkbaar met een röntgenfoto bij de tandarts of een vliegreis naar Zuid-Portugal.

De ontmanteling van het cyclotron is onderdeel van het afbreken van het W&N-gebouw van de VU. De verwachting is dat de voorbereidende werkzaamheden medio 2024 starten. Het gehele traject wordt zorgvuldig, volgens de hoogst geldende veiligheidsnormen en met zorg voor medewerkers, studenten en omwonenden uitgevoerd.

Meer informatie

Meer informatie over de ontmanteling van cyclotrons in Nederland is te vinden op de website van het RIVM of op ANVS.nl.

Op vu.nl/campusontwikkeling – ontmanteling cyclotron, staan de meest gestelde vragen. Mocht je naar aanleiding van dit bericht vragen hebben, mail dan naar servicedesk.fco@vu.nl.