Amsterdamse Impact Award voor Toby Kiers

7 november 2023
Toby Kiers krijgt voor haar onderzoek de Impact Award 2023 in de categorie Milieu & Klimaat. Deze wordt uitgereikt aan gerenommeerde onderzoekers die een betekenisvolle bijdrage leveren aan de maatschappij.

Hoogleraar Evolutionaire Biologie Toby Kiers onderzoekt ondergrondse ecosystemen. Zij ontdekte dat schimmels onder de grond zich gedragen volgens economische principes. Deze ruilen voedingsstoffen met de plantwortels waarmee zij symbioses aangaan. Een grote biodiversiteit helpt daarbij, maar juist die biodiversiteit staat onder druk. “Ondergrondse ecosystemen lopen het gevaar vernietigd te worden. Schimmels helpen de opwarming van de aarde te beperken door koolstof in hun netwerken te zuigen.” Meer kennis over de betekenis van schimmels speelt een grote rol voor het behalen van de klimaatdoelen. Met de Society for the Protection of Underground Networks (SPUN) die Kiers oprichtte, stimuleert ze wereldwijd meer onderzoekers in lokale gemeenschappen om monsters te nemen van ondergrondse ecosystemen, ze te onderzoeken én te begrijpen. “Ik denk dat de meeste mensen wel begrijpen dat het voedsel dat ze eten uit de grond komt en verantwoordelijk is voor hun gezondheid en welzijn. Maar van de manier waarop schimmels helpen die bodem bij elkaar te houden en voedingsstoffen te verplaatsen weten ze veel minder.”

Lees verder over haar onderzoek waarvoor zij ook de Spinozaprijs ontving.

Over de Impact Awards
De Impact Awards maken deel uit van de Amsterdam Science & Innovation Awards voor het meest innovatieve op onderzoek gebaseerde idee van Amsterdam. De prijsuitreiking is een initiatief van IXA (Innovation Exchange Amsterdam), het Kennistransfer Office van Amsterdam UMC, Hogeschool van Amsterdam, Universiteit van Amsterdam en Vrije Universiteit Amsterdam.
Samenwerkingspartners zijn: de gemeente Amsterdam, het Nederlands Kanker Instituut, Rabobank, Arnold & Siedsma, De Vries & Metman, uniQure, MATRIX, Sanquin, AXON, Patent Business, Amsterdam Science Park en NLC.

Lees over de andere Impact Award winnaars op de website van IXA

Neem contact op met Persvoorlichting VU