VUfonds start crowdfunding actie voor onderzoek naar long covid

7 juli 2022
Vaak kunnen patiënten met long covid (post-covid-syndroom) langere tijd niet functioneren zoals voorheen. Bovendien hebben zij uiteenlopende klachten, zoals vermindering van kracht of andere spier-gerelateerde beperkingen. Dit heeft veel impact op het dagelijkse leven van mensen met long covid, hun omgeving en de samenleving.

Het VUfonds is daarom een crowdfunding actie gestart voor onderzoek in het Spierlab van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Naast de oorzaak van spier-gerelateerde klachten worden ook mogelijke handvatten voor behandelingen ontwikkeld. We hopen op uw bijdrage op https://steun.vu.nl/long-covid.

Nieuw behandeltraject
Door de spier-gerelateerde klachten beter te begrijpen en gerichte medicatie in te zetten, hopen de onderzoekers de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren. Op deze manier leveren zij met hun onderzoek een directe bijdrage aan de maatschappij. VU-Bewegingswetenschapper Rob Wüst: ”Veel mensen kennen in hun omgeving wel iemand die te maken heeft met langdurige klachten na corona. Ons doel is om zo snel mogelijk tot een behandeltraject te komen om spier-gerelateerde klachten van patiënten met long covid te verminderen.”

Spierlab
In het Spierlab van de VU kijken onderzoekers door de microscoop naar veranderingen in het spierweefsel van patiënten met long covid. Ook wordt in hun bloed gezocht naar een verklaring voor de verergering van hun klachten bij inspanning. Bewegingswetenschapper Wüst werkt hierbij nauw samen met clinici, immunologen en pathologen in Amsterdam UMC en elders in Nederland.

Meer onderzoek en samenwerking
In samenwerking met hoogleraar Michele van Vugt en Brent Appelman van de Post-Covid Kliniek van het Amsterdam UMC richt Wüst zich op een beter begrip van spier-gerelateerde klachten bij patiënten met long covid. Op het moment wordt het project uitgevoerd door studenten van de Research Master Human Movement Sciences. Meer informatie en doneren: https://steun.vu.nl/long-covid