Verbondenheid is crux voor inzet van sociale robots voor kinderen

5 september 2022
Sociale robots worden op allerlei plekken ingezet om kinderen te helpen. Robotwetenschapper Mike Ligthart heeft diverse sociale vaardigheden ontwikkeld voor robots. Uit zijn onderzoek blijkt dat verbondenheid tussen kind en robot daarbij cruciaal is. Want als kinderen zich verbonden voelen met een robot, blijft deze langer interessant voor ze én krijgt het gesprek meer betekenis.

In ziekenhuizen en in de klas wordt al gebruik gemaakt van sociale robots, bijvoorbeeld om kinderen af te leiden tijdens stressvolle situaties of om ze te ondersteunen bij een les. Bij de keuze om deze robots in te zetten, is het belangrijk dat ze vaker dan één keer inzetbaar zijn. Dat betekent dat ze gedurende een langere periode en op zelfstandige wijze een serie betekenisvolle interacties moeten kunnen aanbieden.

Nieuwsgierigheid van korte duur
Er komen steeds meer sociale robots voor kinderen op de markt. Maar deze eindigen vaak na een tijdje in de kast door de toch nog wat gebrekkige sociale vaardigheden van de robot. Aan de nieuwsgierigheid, fantasie en vergevingsgezindheid van kinderen ligt het niet, ze zijn hiermee een goede match voor robots. Maar deze nieuwsgierigheid dooft snel uit, laat Ligthart in zijn onderzoek zien. Er is een andere drijvende kracht nodig om een gesprek met de robot voor een langere periode interessant te houden.

Ligthart toont aan dat als kinderen zich verbonden voelen met de robot, de robot niet alleen langer interessant is, maar ook dat het gesprek meer betekenis krijgt. Een kind voelt zich meer verbonden als het ervaart dat het gehoord, gezien, en herinnerd wordt en als de robot wederkerig is. De robot kan dat doen door te verwijzen naar dingen die eerder zijn besproken en gespreksonderwerpen af te stemmen op interesses.

Geheime handdruk
Ligthart ontwikkelde een collectie van bouwstenen die een sociale robot in staat stellen om op autonome wijze een serie gesprekken aan te gaan met een kind. De robot maakt het gesprek persoonlijk en passend voor ieder kind en de robot biedt het kind meer zeggenschap. Dat is nodig om kinderen een comfortabele en betekenisvolle ervaring te bieden. De geheime handdruk is een voorbeeld van zo’n bouwsteen. Als de robot kinderen begroet met een geheime handdruk die ze samen hebben gemaakt, dan ervaren ze dat ze gezien, gehoord, en herinnerd worden.

De bouwstenen dragen bij aan een duurzame en effectieve inzet van sociale robots voor kinderen in allerlei contexten. Zo hebben robots met deze bouwstenen al succesvol bijgedragen aan het afleiden van kinderen met kanker tijdens stressvolle ingrepen in het ziekenhuis, het geven van slaapeducatie, en het wegwerken van leerachterstanden opgelopen door COVID-19.

Ligthart promoveert vrijdag 30 september op dit onderwerp.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem dan contact op de afdeling Persvoorlichting.