Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Nieuwe technieken om het effect van (sociale) media te begrijpen

7 november 2022
“Nieuws is overal en nergens. De beste kranten ter wereld zijn met een muisklik of swipe door te bladeren. Aan de andere kant is het minder duidelijk wat ‘echt’ nieuws is en door wie het gemaakt wordt. De grenzen tussen journalistiek en andere ‘content’ vervagen. Steeds meer mensen lezen nieuws via apps of social media in plaats van klassieke kanalen, of proberen actief nieuws te mijden. Dit maakt het steeds moeilijker om te begrijpen wat het effect van al deze media is. Maar tegelijkertijd weten we dat er een sterk verband is tussen het gebruik van traditionele en sociale media en het vertrouwen in politiek” aldus Wouter van Atteveldt van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is benoemd tot hoogleraar Computationele Communicatiewetenschap & Politieke Communicatie en spreekt vrijdag 11 november zijn oratie uit.

“Juist in deze tijd van een dalend vertrouwen in de overheid en andere publieke instellingen is het belangrijk dat onderzoek wordt gedaan naar de invloed van (sociale) media. Dit is nodig om te begrijpen waar polarisatie en wantrouwen vandaan komen en hoe media eraan kunnen bijdragen dat vertrouwen wordt hersteld. Hiervoor zijn nieuwe onderzoeksmethoden en technieken nodig. Ik bekijk sociale wetenschappen met een computationele blik: hoe kunnen we technieken uit de Kunstmatige Intelligentie en taalkunde inzetten om bij te dragen aan het oplossen van sociale vraagstukken?”

Door de enorme toename van digitale en sociale media en de manier waarop nieuws wordt geconsumeerd, is het steeds moeilijker om vast te stellen welk nieuws mensen uiteindelijk lezen en wat voor effect het heeft op de manier waarop ze over de wereld lezen en denken. Dit is wel heel belangrijk om te weten, zeker wanneer steeds meer mensen in een zogenaamde filterbubbel terechtkomen. “In zo’n geval kiezen mensen niet zelf of ze alleen nog maar Ongehoord Nieuws kijken of het NRC lezen, maar bepalen algoritmes wat zij te zien of te lezen krijgen. Wanneer je vervolgens niet meer in de gaten hebt dat jouw mediaconsumptie heel anders is dan die van je buurman, kun je gaan denken dat jouw opinie de algemene opinie is in plaats van een van de vele meningen,” aldus Van Atteveldt. 

“Om dit te onderzoeken hebben we nieuwe databronnen en onderzoeksmethoden nodig: we nodigen mensen uit om hun online nieuwsgedrag met ons te delen via ‘gegevensdonatie’. Dit geeft een exact beeld van welke media mensen volgen en delen, en met taaltechniek en beeldherkenning analyseren we de inhoud van die media. Dit combineren we met representatieve panelsurveys om te begrijpen hoe denkbeelden en mediaconsumptie zich tot elkaar verhouden in deze tijd van social media en fake news.” 

De leerstoel die Van Atteveldt zal bekleden, richt zich op computationele technieken voor het bestuderen van (politieke) communicatie. Daardoor heeft hij een unieke onderzoeksvisie en is hij een pionier binnen het veld van de Computationele Communicatiewetenschap.

De oratie van Wouter van Atteveldt vindt plaats op vrijdag 11 november 2022, van 15:45 tot 16:45 uur. Lees hier meer over de leerstoel en benoeming van Wouter van Atteveldt.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem gerust contact met ons op

pers@vu.nl

06 25763092