Leergang Expert Didactiek en Pedagogiek

19 mei 2022
Kleine veranderingen, groot effect - leergang Expert Didactiek en Pedagogiek

Een uitgebreid handelingsrepertoire onderscheidt de zeer ervaren leraar van de beginnende leraar, net zoals het vermogen om adaptief en creatief met deze kennis en kunde om te gaan. En: als docent ben je nooit uitgeleerd. Met kleine aanpassingen aan je repertoire kun je, zowel op didactisch als pedagogisch vlak, een groot verschil maken voor het ontwikkelproces van leerlingen en, minstens zo belangrijk, voor je eigen werkplezier.

Vraaggestuurde opleiding
Dat vraagt om stilstaan bij je eigen opvattingen en handelen en daarnaast open staan om samen te werken en te experimenteren. In de leergang Expert pedagogiek en didactiek verken je samen met collega’s van je eigen en andere (opleidings)scholen verschillende methodieken. Je stelt jezelf de vraag hoe deze passen bij jouw vak, jouw school, jouw leerlingen en je persoonlijke opvattingen over onderwijs. De leergang is vraaggestuurd. Dat betekent dat jouw leervragen, in combinatie met de ontwikkelvraag vanuit je school, leidend zijn voor de inhoud van de bijeenkomsten.

Pascal Waegeneire (deelnemer 2020-2021): “Door de leergang Expert didactiek ben ik teruggekeerd naar de bron: de motivatie, de idealen toen je ervoor koos om docent te worden. Als je nog maar een snotneus bent heb je prachtige idealen, maar als je lang voor de klas staat, verlies je die een beetje uit het oog. De leergang bood me volop frisse ideeën en nieuwe idealen, die moet je omhelzen. Nu ben ik trouw aan de schoolvisie én trouw aan mezelf.”

De opleiders hebben uiteraard een raamwerk klaarliggen, maar zullen op basis van de input van deelnemers verder vorm geven aan de bijeenkomsten. Dit zijn er in totaal 8, op vrijdagen van 10.00 tot 16.00, waarin je echt even loskomt van je werkplek. Tot nu toe werd in de leergangen gewerkt aan bijvoorbeeld formatief handelen en eigenaarschap bij leerlingen, maar bijvoorbeeld ook de spanningsboog bij leerlingen oprekken door middel van theatertechnieken, alternatieve methoden om lessen te ontwerpen en effectieve digitale didactiek. Aan de hand van masterclasses, werkgroepen en intervisie (met bijv. lesson study en doelsysteemdidactiek als werkvormen) verdiep je je kennis en pas je je eigen praktijk met kleine stapjes aan.

Marjolein Feddema (deelnemer 2021-2022): “Ik heb met vakgenoten veel gesprekken gehad over didactiek, dat was echt heel fijn. Ik heb les gekregen van topexperts die heel gepassioneerd over hun vak kunnen vertellen en concrete ideeën gekregen waarmee je meteen verder kunt.”

Zin gekregen om mee te doen? Meld je nu aan! Met het oog op de ontwikkeling van het team en/of de school werken we het liefst met trio’s per school. Schrijf je als het even kan dus in met twee andere leraren van je eigen school. Lukt dit niet, dan kun je ook een individuele aanmelding doen.

Klik hier voor meer informatie en inschrijven.