Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

"Lesgeven is minder eng dan het eruit ziet!"

Delen
3 februari 2022
Fadi Lamaa staat sinds twee jaar als leraar economie voor de klas op het Alberdingk Thijm College in Hilversum. Naast zijn werk volgt hij de universitaire lerarenopleiding bedrijfseconomie. Voordat hij in Nederland begon met lesgeven was hij al 10 jaar economiedocent in Libanon. 

“Ik heb in Libanon een master in onderwijs gedaan en daarvoor een bachelor in bedrijfskunde, maar eenmaal in Nederland kon ik dit niet omzetten. Daarom wilde ik hier nog een lerarenopleiding volgen om een eerstegraadsbevoegdheid te behalen.” Een studieadviseur op de school waar Fadi werkt, adviseerde hem om te gaan studeren aan de VU, als zij-instromer. Doordat hij al leraar is, zijn niet alle onderdelen van de opleiding nieuw voor hem. “Toch ben ik blij met mijn keuze, door alle ervaringen eromheen. Je leert hoe je dingen in Nederland doet en hoe er hier wordt lesgegeven. En elke keer als ik denk dat ik alles al weet, is er weer iets dat ik nog kan leren.” 

Wat maakte dat je leraar wilde worden?  
“Dat gebeurde eigenlijk per ongeluk. In 2008 ben ik afgestudeerd in bedrijfskunde, maar er was een wereldwijde crisis en ik kon geen baan vinden.” Dankzij nauwe contacten met oud-docenten werd Fadi geattendeerd op een bijbaan als leraar. Zo kon hij geld verdienen en tegelijkertijd zoeken naar een baan. "Ik dacht: prima, een bijbaantje en misschien is het wel leuk. De eerste maanden gingen oké en ik twijfelde of ik zou blijven of iets anders gaan doen. Maar ik vond het prettig om leraar te zijn, dus ik ben gebleven!” 

“Toen ik net in Nederland was, heb ik bij een accountancy-bureau gewerkt omdat ik me toch afvroeg of ik het leuker zou vinden dan het onderwijs. Ga ik iets ontdekken dat ik al heel lang heb gemist? Maar ik vond het helemaal niks. Het was eigenlijk een bevestiging dat het leraarschap echt iets voor mij is. Het blijft superleuk.” 

Het is indrukwekkend hoe goed je Nederlands spreekt, terwijl je nog maar drie jaar in Nederland bent. Ervaar je de taal als een barrière in je werk en studie?  
“Tijdens lessen en colleges is het prima te doen, maar het is anders met opdrachten voor de opleiding. Als ik een opdracht ga maken, moet ik een psychologische drempel over om te beginnen. Normaal gesproken, als ik het in het Engels zou doen, hoef ik er niet zo lang over na te denken. Soms heb ik woorden in mijn hoofd in het Engels of het Arabisch en dan moet ik bedenken hoe je dat goed zegt in het Nederlands, bijvoorbeeld met een vertaalwebsite. Dat kost extra tijd. Bij mijn eerste opdrachten gebeurde het eigenlijk te vaak. Het gaat nu beter, maar het hoort erbij denk ik.” 

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens het voor de klas staan in Nederland? 
“Toen ik begon met lesgeven in Nederland was ik een beetje bang dat het fout zou gaan, maar dat viel echt mee. Het verschilt niet veel van wat ik in Libanon heb gedaan. Wel zijn de leerlingen hier rationeler en er heerst een echte ‘samenwerkingscultuur’. Ik leer zelf trouwens ook weer veel van de kinderen.” Op de vraag of Fadi daarvan een voorbeeld kan geven, vertelt hij dat dit vooral om de Nederlandse taal gaat. “Ik verwachtte dat mijn taalniveau niet goed genoeg was en dat leerlingen daarover kritisch zouden zijn maar dat is helemaal niet zo! Ze zijn aardig en willen graag helpen. Dat vind ik heel fijn. Ik vraag ze ook: als jullie iets geks horen, dan moet je me gewoon verbeteren, want zo leer ik het. Daarmee stel ik me kwetsbaar op, dat kunnen ze wel waarderen.“ 

“Voor de klas staan kan ook intimiderend zijn. Het is een vorm van public speaking. Je hebt het gevoel dat 25 of 30 mensen jou altijd aan het beoordelen zijn. Maar het zijn uiteindelijk kinderen die gezien willen worden, meestal gewoon meedoen en een leuke tijd willen hebben. Als je daarvan uitgaat is het eigenlijk heel makkelijk! Ze zijn vaak onzeker en ik kan ze daar bij helpen. Ik vind het belangrijk dat je als leraar niet vergeet dat je zelf ooit ook een kind van 14 jaar was.” 

Wat is je advies aan mensen die nog twijfelen of ze leraar willen worden?  
“Het beste advies dat ik kan geven is: het is minder eng dan het eruit ziet! Zelfvertrouwen is belangrijk als je gaat lesgeven. En dat leer je tijdens de opleiding. Mijn tip is: wees altijd eerlijk tegen je leerlingen en leraar zijn is veel makkelijker dan je denkt.”  

Meer informatie over VU lerarenopleidingen voor zij-instromers.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam