ERC Starting Grant voor Peter Kraus

10 januari 2022
Natuurkundige Peter Kraus heeft van de Europese onderzoeksraad (ERC) een Starting Grant ontvangen van 2 miljoen euro, waaronder een uitzonderlijke investeringsfinanciering van 500.000 euro. De beurs stelt hem in staat de ideeën te onderzoeken uit het onderzoeksvoorstel 'Attosecond nanoscopy of electron dynamics in strongly correlated materials' (ANACONDA). Kraus is universitair docent natuurkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam en tenure-track groepsleider bij ARCNL.

Met deze beurs wil Kraus de eerste attoseconde-microscoop bouwen om ultrasnelle nanoschaal materiaalveranderingen te volgen tussen isolerende en geleidende toestanden van een nieuwe klasse materialen, namelijk de sterk gecorreleerde materialen.

Sterk gecorreleerde materialen begrijpen
Kraus: “De attoseconde-microscoop zal beelden opleveren met een tijdsresolutie van een miljardste van een miljardste van een seconde (10-18 s, attoseconde) en met een ruimtelijke resolutie van een miljardste van een meter (10-9 m, nanometer). Dit is nodig om sterk gecorreleerde materialen te onderzoeken en te begrijpen, die door de ingewikkelde onderlinge interacties van hun elektronen drastisch andere eigenschappen hebben dan op basis van conventionele theorieën wordt verwacht.”

Brede toepassingen
De in ANACONDA onderzochte materialen kunnen worden getriggerd om hun weerstand binnen femtoseconden (10-15 s) tot attoseconden om te schakelen. Volgens Kraus zal “de beschikbaarheid van attoseconde- en nanoschaalvisualisatie van elektronicaprocessen brede toepassingen hebben, niet alleen voor het onderzoek van quantummaterialen, maar ook voor real-life toepassingen in de halfgeleiderindustrie, waar de huidige kritische afmetingen van chips op de nanometerschaal liggen.”

Kraus leidt de groep “High-harmonic generation and EUV science”, die deel uitmaakt van de LaserLaB-onderzoeksgroep “Quantum Metrology and Laser Applications” aan de VU en gevestigd is bij ARCNL. Hij is blij met de kansen voor zijn onderzoeksgroep: “De ERC-beurs zal mijn collega’s verder helpen bij het waarmaken van hun ambities door het aannemen van nieuwe medewerkers en extra investeringsfinanciering. ANACONDA is een persoonsgebonden beurs, maar helpt ook een nieuwe generatie wetenschappers op te leiden.”

Over de Starting Grant
De ERC gebruikt de Starting Grants om getalenteerde wetenschappers in de beginfase van hun carrière te ondersteunen bij het uitvoeren van baanbrekende projecten voor een periode van vijf jaar. In totaal hebben 397 beginnende onderzoekers ERC Starting Grants toegekend gekregen. Meer informatie is te vinden in het persbericht van ERC.

Afbeelding: Ivar Pel, ARCNL