Dubbel succes voor Migration Law Clinic bij Hof van Justitie

21 september 2022
De Migration Law Clinic heeft weer twee succesvolle zaken op haar naam staan. Het Hof van Justitie van de Europese Unie deed deze zomer uitspraak in de twee zaken, die de rechtenstudenten van de clinic met een expert opinie hebben ondersteund.

De eerste zaak waar studenten van de clinic een bijdrage aan leverden, ging over alleenstaande minderjarige asielzoekers die in een EU-lidstaat (bijvoorbeeld Griekenland) verblijven en herenigd willen worden met gezinsleden in een andere EU-lidstaat (bijvoorbeeld Nederland). Het Hof oordeelde dat deze kinderen het recht hebben beroep in te stellen tegen de weigering van een andere lidstaat om hun asielzaak over te nemen. Voortaan zal een rechter de rechtmatigheid van deze weigering dus kunnen beoordelen.

Voor de tweede zaak schreven de studenten een expert opinie over permanente verblijfsvergunning voor buitenlandse ouders van Nederlandse kinderen. Het verblijfsrecht dat de ouders op grond van het Unierecht hadden was enkel tijdelijk van aard en zou eindigen wanneer het kind 18 jaar oud wordt. Het hof besliste op basis van onder andere de expert opinie van de studenten dat buitenlandse ouders van Nederlandse kinderen in aanmerking komen voor een permanente verblijfsvergunning.

De studenten van de Migration Law Clinic geven onder begeleiding van docenten juridisch advies over complexe vraagstukken op het gebied van Europees migratierecht aan externe cliƫnten. Lees hier meer over de Migration Law Clinic.