Cybersave Yourself: start campagne over informatiebeveiliging

1 september 2022
Met ingang van het nieuwe studiejaar start onder de vlag van SURF een campagne om informatiebeveiliging op het netvlies van medewerkers en studenten te krijgen.

We doen zoveel als mogelijk om de Vrije Universiteit te wapenen tegen cybercriminaliteit, maar de belangrijkste schakel in dit geheel is de medewerker of student zelf. Hoe goed zijn zij geïnformeerd over informatiebeveiliging en handelen zij ook naar deze kennis? Je kunt nog zoveel sloten op de deur zetten, maar als iemand per ongeluk een raampje open laat staan, weten cybercriminelen toch binnen te komen. Misschien zelfs zonder dat je het in de gaten hebt.

Thema’s
Dit collegejaar geven we daarom extra aandacht aan het bewustzijn rondom informatiebeveiliging zodat we de veiligheid van onze universiteit, maar ook van medewerkers en studenten in de toekomst beter kunnen waarborgen. Tegelijkertijd hopen we daarmee ook het gedrag van medewerkers en studenten ten goede te veranderen. Deze maand trappen we de campagne af. Daarna belichten we telkens een ander thema: van wachtwoordgebruik en dataopslag tot phishing en het delen van accounts.

Cursus
In de zomervakantie zijn we gestart met de voorbereidingen op de campagne, door een cursus over privacy & security te lanceren. Deze cursus gaat niet over allerlei regeltjes en protocollen, maar over een werkwijze waarmee je zorgt voor een zo veilig mogelijke omgang met informatie. De cursus duurt ongeveer drie kwartier en gaat in op de belangrijkste principes uit het informatiebeveiligingsbeleid van de VU:

• Maak voor je werk alleen gebruik van ICT-faciliteiten die jouw werk aanbiedt.
  • Weet altijd met wie je te maken hebt.
  • Werk altijd en overal veilig en betrouwbaar.
  • Laat alleen de juiste mensen bij de juiste gegevens.
  • Help elkaar op weg naar het juiste gedrag.

Je vindt de cursus voor medewerkers en studenten op Canvas (op een pagina met de wat cryptische titel 'Enrol in IMSCC Medewerkers/Studenten'). Log in met je VUnetID en check je kennis. Ben jij een sterke of zwakke schakel als het gaat om informatiebeveiliging?