PPE Alumna Laura Ballerini publiceert wetenschappelijk artikel

16 augustus 2021
Na het schrijven van haar PPE-bachelorscriptie over de link tussen Citizen Science en de Sustainable Development Goals, ontving Laura de John Stuart Mill Thesis Pize en de FGW Scriptieprijs 2020. Haar begeleider, dr. Sylvia Bergh, moedigde haar aan om haar scriptie te publiceren en stelde voor om samen te werken om van haar scriptie een heus wetenschappelijk artikel te maken. Het is nu gepubliceerd in het Springer-tijdschrift "Sustainability Science".

"De publicatie was een lang, maar zeer lonend proces", zegt Laura. “We begonnen met het selecteren van een relevant tijdschrift en bestudeerden vervolgens zorgvuldig de richtlijnen voor het indienen van de scriptie, voordat we kleine wijzigingen aanbrachten. Via Zoom-bijeenkomsten, e-mails en de onschatbare hulp van een redacteur hebben we de eerste versie van het artikel afgerond en afgelopen oktober ingediend bij het Springer-tijdschrift Sustainability Science.” Drie maanden gingen voorbij voordat Laura en Sylvia de opmerkingen ontvingen van drie anonieme beoordelaars, die kleine herzieningen van het artikel vroegen. Nadat ze relevante wijzigingen hadden aangebracht, dienden ze de tweede versie van het artikel in en ontvingen ze in juli goedkeuring voor publicatie. "Het nieuws kwam toen ik op vakantie was in Toscane met mijn beste vrienden van PPE en het was fantastisch om dit nieuws met hen te kunnen vieren!"

Citizen Science & SDG monitoring
"Aangezien de scriptie zeer goed geschreven was, waren er geen grote aanpassingen nodig om te worden gepubliceerd door een toonaangevend tijdschrift op het gebied van ontwikkelingsstudies," voegde Sylvia eraan toe. “Ik denk dat haar scriptie, en nu open access artikel, een belangrijke bijdrage levert aan een opkomend onderzoeksgebied dat wereldwijd van groot belang is. Laura heeft uitstekend werk geleverd door de onderzoeksmethodologie zorgvuldig te kiezen en toe te passen. Het feit dat ze contact had met de weinige belangrijke onderzoekers in het veld, getuigt van haar grote netwerkvermogen en doorzettingsvermogen. Naar mijn mening waren de inspanningen die Laura deed in haar onderzoeksopzet en dataverzameling op het niveau dat we van een promovendus konden verwachten, alleen beperkt door de beschikbare tijd en de omvang van de scriptie zelf.”

Sylvia is afgestudeerd aan het D.Phil. Programma in Development Studies aan QEH in Oxford, het masterprogramma dat Laura momenteel volgt. Hun vergelijkbare paden maakte het makkelijk om samen te werken. "Ik vond het erg de moeite waard om zo'n veelbelovende nieuwe generatie onderzoeker als Laura te begeleiden en haar door de ins en outs van academische publicaties te leiden. Natuurlijk ben ik ook erg trots om Laura's co-auteur te zijn. Door het artikel niet alleen onder academici maar ook onder relevante beleidsmakers te verspreiden, hopen we allebei dat het enige verandering zal brengen in de manier waarop Citizen Science wordt geïntegreerd in het SDG-monitoringapparaat.”

Een toekomst als onderzoeker?
De laatste keer dat we Laura spraken, dacht ze er al over om na haar afstuderen aan Oxford een PhD te doen. “Ik was eerlijk gezegd behoorlijk bang om me aan academische publicaties te wagen, maar Sylvia's expertise, fantastische begeleiding en onvermoeibare ondersteuning maakten alles gemakkelijk en mogelijk. Deze positieve samenwerking versterken mijn motivatie om mijn academische carrière verder te ontwikkelen en mijn droom om onderzoeker en buitenlandcorrespondent in het ontwikkelingsveld te worden na te jagen.”