Cursus voor promovendi: Writing a Data Management Plan

Cursus Writing a DMP: informatie per faculteit
Laatst gewijzigd op 17 juni 2024
De UB organiseert speciaal voor promovendi de cursus Writing a Data Management Plan (DMP). Hierin leer je leer hoe je een goed DMP schrijft.

In de cursus wordt besproken:

• aan welke wet- en regelgeving je onderzoek moet voldoen
  • waar je je data gaat opslaan
  • waar je ze gaat archiveren voor de lange termijn
  • hoe je ze FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) kunt maken

We bieden de cursus aan per faculteit, in samenwerking met de universitaire graduate schools en PhD-coördinatoren. Bekijk hier hoe de training in jouw faculteit wordt georganiseerd.

Deze cursus is bedoeld voor promovendi van de VU. Ben je geen promovendus aan de VU, of heb je een aanstelling bij een andere instelling, maar ben je desondanks wel geïnteresseerd in deze cursus, neem dan contact op met de RDM Support Desk.

Inhoudelijke cursusbeschrijving

Goed RDM (e.g. opslaan, delen, archiveren, beschrijven van je onderzoeksdata) draagt bij aan onderzoekstransparantie en –integriteit. Door het gebruik van nieuwe technieken voor dataverzameling neemt het aantal bestanden en het totale datavolume steeds verder toe. Ook om die reden is goed RDM een essentieel onderdeel van data-gedreven onderzoek. In deze cursus bespreken we de verschillende aspecten van RDM die beschreven moeten worden in een DMP, zoals het beschrijven van je data, opslag tijdens je onderzoek, data delen met collega’s, data-archivering na afloop van je onderzoek en datacitatie. De verschillende onderdelen van RDM worden gekoppeld aan de FAIR-principes. We besteden ook aandacht aan het ethische en juridische domein, inclusief de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voor groepen waarvoor deze privacywetgeving van toepassing is.

In deze cursus leer je waarom goed RDM zo belangrijk is en hoe je er als onderzoeker van kan profiteren. In twee interactieve workshops zullen we je laten zien welke praktische richtlijnen en tools je kunt gebruiken om je data goed te beheren. Voor deze training werk je aan een DMP voor je eigen onderzoek, zodat je de opgedane kennis kan toepassen op je eigen onderzoeksproject. Je DMP zal geëvalueerd worden door een van de andere deelnemers en je doet zelf een peer review van een ander DMP. Ten slotte ontvang je ook feedback van een RDM-expert. Momenteel vinden de workshops vanwege COVID-19 online plaats.

Programma

De cursus bestaat uit de onderdelen zoals hieronder beschreven. Een deel van het studiemateriaal moet voor de eerste workshop bestudeerd worden.

Voorbereiding (lees- en videomateriaal bestuderen): 9 uur
2 online workshops van 2 uur: 4 uur
Opdracht 1 | RDM Framework: 4 uur
Opdracht 2 | 1e versie DMP: 6 uur