Creëer leeslijsten met VU Reading Lists

Nieuwsgierig? Bekijk een voorbeeldtekst!
Laatst gewijzigd op 9 april 2024
VU Reading Lists helpt docenten om (literatuur-)leeslijsten te ordenen, beheren en delen met studenten of collega’s. Studenten hebben hiermee op één plek toegang tot deze lijsten. Zo wordt het voor docenten tevens gemakkelijker om te voldoen aan de regels van het auteursrechtelijk (her-)gebruik van leermaterialen.

VU Reading Lists is een online reading list management tool. Deze tool maakt het gemakkelijk om literatuur te beheren, te ordenen en te evalueren. Het biedt jou als docent de volledige controle over de inhoud en lay-out van de lijst, en linkt naar vrijwel al het (digitaal) leermateriaal in de universiteitsbibliotheek (zoals eBooks en digitale tijdschriftartikelen) en multimedia en websites. Het biedt studenten een intuïtieve interface waar ze het leermateriaal kunnen vinden, beheren en openen. De leeslijsten integreren daarnaast ook met Canvas.

De grootste voordelen

Voor docenten

• Je kunt studenten eenvoudig informeren over wat zij moeten lezen én wanneer zij dit moeten lezen.
  • De applicatie is eenvoudig en intuïtief in gebruik. Je kunt lijsten maken op de manier die het beste past bij de Canvas-module en de studenten.
  • Een VU Reading List integreert met Canvas.
  • Je kunt notities toevoegen voor de studenten, zoals: “Lees hoofdstuk 1-3”.
  • De literatuurlijsten ondersteunen bij het voldoen aan de regels rondom auteursrecht in het onderwijs.
  • Je kunt eenvoudig in de lijst met collega’s samenwerken; lijsten delen en de opgeslagen artikelen, boeken of webpagina’s beheren.

Voor studenten:

• Studenten vinden alle relevante literatuur voor hun vak op één plek in Canvas, hebben direct toegang tot de leermaterialen en kunnen hun literatuur beheren met persoonlijke notities.

Voorbeeld van een leeslijst

Bekijk een demonstratielijst om de mogelijkheden te zien.

Aspecten van deze lijst die nuttig zijn voor studenten:

1. De lijst begint met een inleidende paragraaf waarin de context van de cursus wordt geschetst.
  2. De drie verplichte boeken staan duidelijk zichtbaar bovenaan de lijst.
  3. De lijst is duidelijk dankzij de consistente, navigeerbare structuur die is gepresenteerd per onderwijsweek.
  4. Elke sectie bevat een notitie waarin wordt uitgelegd onder welk onderwerp de literatuur valt.
  5. Elke sectie is onderverdeeld in required reading, recommended reading en optional zodat studenten effectief prioriteiten kunnen stellen.
  6. Bij het leermateriaal staat duidelijk met een notitie beschreven wat de studenten moeten lezen, en wat er van hen wordt verwacht.
  7. Bijna alle teksten zijn direct toegankelijk via de knop 'bekijk online' of ‘available online’.

Zo werkt VU Reading Lists

• 1. Inloggen

Log met je VUnet-ID in op vu.rl.talis.com. Let op: om leeslijsten aan te maken en te bewerken zijn 'List Publisher' rechten nodig. Vraag deze rechten aan bij de Universiteitsbibliotheek via: steunpuntleermaterialen.ub@vu.nl.

• 2. Items toevoegen

De Bookmarking-tool biedt de gemakkelijkste manier om nieuwe items aan de lijst toe te voegen. Deze tool werkt voor Chrome, Microsoft Edge en Firefox. Download de bookmark-extensie voor Chrome en Edge, Firefox of Safari.

• 3. Bronnen toevoegen

Voeg bronnen uit de universiteitsbibliotheek (Libsearch) toe met de bookmark-tool. Open de publicatie en klik op de hierboven beschreven bookmarkextensie. Voeg digitale bronnen toe door op de bookmark-tool te klikken terwijl de relevante webpagina is geopend.

• 4. Notities voor studenten

Voeg notities toe voor studenten via note for students.

• 5. Notities voor de UB

Voeg notities toe voor de Universiteitsbibliotheek via note for Library, bijvoorbeeld om vragen te stellen over een item op de lijst of om een aanschafverzoek te doen.

• 6. Publiceren

Klik op de knop Publish om je leeslijst te publiceren. De Universiteitsbibliotheek ontvangt een melding dat de lijst is gepubliceerd en kan eventuele notes for Library bekijken.

Vragen over onze onderwijsondersteuning of over (open) leermaterialen?

Neem contact op met de UB!

vraag.ub@vu.nl