Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Onderwijs- en studielastnorm FSW

Laatst gewijzigd op 22 september 2021
Docenten dienen in overleg met hun opleidingsdirecteur de urenverdeling te bepalen, om zo de onderwijslast zo gespreid mogelijk te verdelen over de periode.

College-uren

Docenten dienen in overleg met hun opleidingsdirecteur de urenverdeling te bepalen, om zo de onderwijslast zo gespreid mogelijk te verdelen over de periode. De volgende richtlijnen gelden hierbij voor het totaal aantal contacturen per week voor de student:

  • Bachelor jaar 1: 14 uur per week
  • Bachelor jaar 2 en 3: 12-14 uur per week
  • Master: 12-14 uur per week*

*NB leeronderzoek en thesis zijn grotendeels individuele onderdelen  

Studiepunten en studiebelastinguren

De studielast van een vak wordt uitgedrukt in studiepunten volgens het European Credit Transfer System (ECTS). Een studiepunt staat voor 28 studiebelastingsuren. De studie omvat in totaal 1680 uur (60 EC) per jaar. De studielast bedraagt gemiddeld 42 uur per week.

Literatuurnorm

Een docent neemt het aantal studiebelastingsuren voor zijn of haar blok als uitgangspunt voor de bepaling van de hoeveelheid literatuur die gevraagd kan worden. Voorafgaand aan die berekening worden de uren voor de colleges en het tentamen van het totaal aantal uren afgetrokken.

De door docenten te hanteren richtlijn is als volgt: 

  • 8 pagina’s per uur voor Nederlandstalige literatuur
  • 6 pagina’s per uur voor Engelstalige literatuur
  • 5 pagina’s per uur voor literatuur in een andere taal dan Nederlands of Engels
  • 5 pagina’s per uur voor statistiek/wiskunde 

In het geval van readers gelden de pagina’s uit de oorspronkelijke uitgave (en dus niet de paginanummering van de reader).
De literatuurnorm vormt een richtlijn. Docenten houden behalve met de norm ook rekening met de plaats van het blok in het curriculum, de moeilijkheidsgraad van het boek en de mate van gedetailleerdheid waarin studenten de stof moeten beheersen.