Maaike is erg enthousiast ontvangen door haar collega’s van de UB en de data stewards van de faculteiten. Zij zijn blij met haar komst, omdat zij de communicatie rondom research data support gaat oppakken. Hier hebben haar collega’s tot nu toe geen tijd voor gehad.
Maaike geeft aan dat ze het erg naar haar zin heeft in haar nieuwe positie. Haar eerste opdracht was een smoelenboek maken van alle data stewards bij de faculteiten en de UB, erg belangrijk voor de communicatie naar buiten toe. Samen met Marcel Ras, coördinator van het NRDS, en Lena Karvovskaya (de community manager van de UB), bepaalt ze de prioriteit van de andere klussen die haar liggen te wachten. Naast de fijne begeleiding van haar collega’s is ze ook goed begeleid door Renée van Scheppingen, de coördinator van het Servicepunt Participatie. Zij kon al Maaike’s vragen beantwoorden en gaf daarnaast nog veel meer informatie over wat er allemaal bij een eerste baan komt kijken.
Marcel Ras, geeft aan dat het voor hem een enorme opluchting was toen Maaike begon. Al toen hij begon als coördinator van het netwerk wilde hij een communicatiemedewerker aannemen. Er was alleen geen geld om die positie te vervullen. De positie past echter perfect binnen het format van de campusdiensten: het is een VU-brede vorm van dienstverlening (het netwerk is er voor alle faculteiten) en draagt bij aan de strategische ambities van de VU op het gebied van onderzoek. Nadat de business case was gemaakt en de checklist was goedgekeurd, werd er projectbudget beschikbaar gesteld om een communicatiemedewerker aan te nemen. Ook Marcel geeft aan dat hij de begeleiding van Renée van Scheppingen en Carlijn Backx, projectleider campusdiensten, gedurende het gehele proces erg prettig vond.
Wat is een campusdienst?
Op basis van het wettelijk quotum streeft de VU ernaar om 163 banen voor mensen met een functiebeperking in 2024 te hebben gerealiseerd. Deze participatiebanen worden op 3 manieren gerealiseerd, via de eigen taakstelling van diensten en faculteiten, inkoop en campusdiensten. Een campusdienst is een nieuwe, uitgebreide of verbeterde vorm van VU-brede dienstverlening en draagt bij aan de strategische ambities van de VU op het gebied van: onderwijs, onderzoek, valorisatie en/of bedrijfsvoering. De campusdiensten zullen worden ondergebracht bij een van de bestaande diensten van de VU en worden in ieder geval het eerste jaar gefinancierd vanuit het project Participatiebanen.
Heb jij ook een idee voor een campusdienst binnen jouw dienst of faculteit? Neem contact op met Carlijn Backx om de mogelijkheden te bespreken.