Als PhD council streven we ernaar relevante informatie te brengen naar VU PhD's, met een speciale nadruk op de onderwerpen binnen onze drie portefeuilles:
- mentale gezondheid en welzijn,
- PhD rechten, en
- diversiteit en inclusie. Voor meer informatie over de portefeuilles, zie onze webpagina. De raad bestaat uit drie bestuursleden en 9 algemene leden: we streven naar een vertegenwoordiging van elke faculteit/universiteit binnen de groep.
Voor het komende academisch jaar (2023/2024) zijn we op zoek naar nieuwe bestuursleden. Hieronder vind je een beschrijving van de functies van de bestuursleden, informatie over vergoedingen en hoe je je kandidaat kunt stellen.
ALGEMENE BESCHRIJVING
Van bestuursleden wordt verwacht dat zij op verschillende organisatieniveaus binnen de VU bijeenkomsten voorbereiden en bijwonen die relevant zijn voor het promotiebeleid (bijv. VU-overleg onderzoek, Netwerk Graduate Schools en de Rector Magnificus), alsmede PNN-vergaderingen (Promovendi Netwerk Nederland) op landelijk niveau. Deze bijeenkomsten kunnen naar eigen inzicht over de bestuursleden worden verdeeld. Verder houdt elk bestuurslid toezicht op een van de genoemde portefeuilles en draagt bij aan de organisatie van workshops.
LEDEN VAN DE RAAD
VOORZITTER: Als voorzitter ben je de leider van de raad en leid je het algemene functioneren van de raad. Tot uw verantwoordelijkheden behoren het opstellen van agenda's, het voorzitten van raadsvergaderingen en het optreden als de belangrijkste woordvoerder van de raad binnen en buiten de VU. Je neemt actief deel aan en bereidt diverse vergaderingen binnen de VU voor, geeft advies aan verschillende stakeholders en woont PNN-vergaderingen bij. Tot slot houd je toezicht op een van de eerder genoemde portefeuilles. Gewenste vaardigheden en competenties: vaardigheid in het leiden en faciliteren van vergaderingen, effectief timemanagement, bedreven diplomatie, besluitvaardigheid, heldere communicatie (mondeling en schriftelijk) en sterke teamvaardigheden. Startdatum: 1 november 2023.
VICE-VOORZITTER: Als vice-voorzitter vervang je de voorzitter of secretaris als deze afwezig is. Je neemt actief deel aan en bereidt verschillende vergaderingen binnen de VU voor, geeft advies aan verschillende belanghebbenden en houdt toezicht op een van de bovengenoemde portefeuilles. Gewenste vaardigheden en competenties: flexibiliteit, sterke organisatorische en teamvaardigheden, maatschappelijke betrokkenheid, heldere communicatie (mondeling en schriftelijk) en vaardigheid in het leiden en faciliteren van vergaderingen. Startdatum: 1 december 2023.
SECRETARIS: Als secretaris ben je verantwoordelijk voor alle administratie van de raad en zorg je ervoor dat documentatie regelmatig wordt bijgewerkt en goed wordt bijgehouden. Je beheert de e-mail van de raad, houdt een ledenlijst per academisch jaar bij, notuleert vergaderingen en verspreidt vergaderingen/agenda's onder de verantwoordelijke bestuursleden. Je woont actief diverse vergaderingen binnen de VU bij en bereidt deze voor, geeft advies aan verschillende stakeholders en houdt toezicht op een van de genoemde portefeuilles. Gewenste vaardigheden en competenties: bekendheid met de structuur van de raad, efficiënt notuleren, oog voor detail, systematische werkwijze, duidelijke communicatie (mondeling en schriftelijk) en sterke teamvaardigheden. Startdatum: 1 november
Wie zoeken we?
- Je bent promovendus aan de VU met nog minimaal één jaar in je traject.
- Je bent enthousiast om bij te dragen aan promotiebeleid en welzijn.
- Je bent betrokken en beschikt over competenties gerelateerd aan de rol waar je naar solliciteert.
- Je bent een teamspeler.
- Je bent bereid en in staat om minimaal 4 uur per week te besteden aan je raadswerk.
Hoewel het praktisch is om ten minste één Nederlandstalige in de raad te hebben, is vloeiendheid in het Nederlands geen vereiste. We moedigen sollicitaties aan van mensen die ook geen Nederlands spreken.
Wat bieden wij?
- Een vergoeding per academisch jaar, overeenkomend met één maand brutosalaris in de hoogste trede van salarisschaal 10 volgens de CAO Nederlandse Universiteiten. Als het bestuurslid VU-medewerker is, wordt de vergoeding uitgekeerd als bonus, zodat er automatisch belasting wordt ingehouden. In alle andere gevallen wordt de vergoeding als een brutobedrag aan de ontvanger uitgekeerd en moet hij/zij zelf eventuele belastingkwesties regelen.
- De kans om nieuwe vaardigheden te verwerven, bestuurservaring op te doen en je netwerk uit te breiden.
- De kans om bij te dragen aan positieve verandering voor promovendi.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geïnteresseerd?
Om te solliciteren stuur je vóór 18 september een motivatiebrief en je CV. Overleg vooraf met je supervisor over je toetreding tot de raad. Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je vragen hebt. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 26 en 29 september aan de VU.