Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

360 graden feedback voor medewerkers

Laatst gewijzigd op 13 februari 2024
In veel organisaties is 360 graden feedback een effectieve manier om op te halen hoe anderen jou zien. Je vraagt naar je gedrag, kwaliteiten en verbeterpunten om waardering op te halen en jezelf verder te ontwikkelen.

Wat leer je over je bijdrage aan prestaties en team? Wat is het effect van jouw gedrag op anderen? Nuttig om af en toe een spiegel over terug te krijgen. 

Feedback werkt alleen als er wederzijds vertrouwen is. 

Om feedback te laten werken, zijn er een paar spelregels om in gedachten te houden: 

Spelregels

  • Feedback vraag je zelf

    Je leidinggevende kan in afstemming met jou ook best bij collega’s  informeren hoe ze vinden dat een bepaalde activiteit en de samenwerking daarin verloopt, maar expliciete feedback over je gedrag, kwaliteiten en verbeterpunten vraag je zelf uit. 

  • Wees van tevoren transparant met wie je de feedback deelt

    Het is gebruik dat je feedback deelt met je leidinggevende om zowel je functioneren als je ontwikkeling te kunnen bespreken: positieve, maar ook kritische of onverwachte feedback. Het is voor de feedbackgever belangrijk om dit te weten. 

  • Kies je feedbackgevers divers

    Dus niet alleen de collega met wie je het goed kunt vinden maar ook de collega die wat verder van je af staat of die anders reageert dan jij. De basis is dat je de ander voldoende vertrouwt in een oprechte reactie. Stem met je leidinggevende af wie je wil vragen. 

  • Wees zo specifiek mogelijk in je vraag

    Dat kan voor ieder verschillend zijn, omdat de samenwerking vaak ook verschilt. Vraag bijvoorbeeld naar het gedrag dat je zelf in een project of opdracht graag wil laten zien. Ziet de collega dat terug? Komen je prestatie- en ontwikkelafspraken voldoende uit de verf?

  • Vraag ook naar je sterktes

    We zijn geneigd om vooral te focussen op onze ontwikkelpunten. Dit is zeker waardevol, maar voeg daaraan toe welke kwaliteiten ze bij jou zien, wat je kracht is. Daarin zit vaak je meeste ontwikkelpotentieel.

  • Feedback vraag je regelmatig

    Doe dit het liefst concreet in het kader van bepaalde samenwerking of afronding van een project. Je kunt dan ook specifieker uitvragen, waardoor je er meer aan hebt. 

  • Je hoeft niet altijd iets te doen met alle feedback

    Soms is het goed te weten hoe een ander je ziet, maar kies je ervoor om het te laten. Oordeel niet te snel, laat het soms even rusten voordat je besluit. Koppel wel terug naar de feedbackgever en houd eventuele emoties onder controle. 

Mogelijke feedbackvragen 

Vragen die geschikt zijn voor je uitvraag zijn bijvoorbeeld: 

  • Wat vind je krachtig in mijn manier van communiceren? 
  • Kun je een concrete situatie benoemen waarin je mij in vorm hebt gezien? Wat deed ik? 
  • Waar zoek je mij voor op? 
  • Wat vind je mijn toegevoegde waarde in ons team/afdeling? 
  • Wat kan ik verbeteren of ontwikkelen in mijn communicatie/inhoudelijke zorgvuldigheid/…enz?

Tips voor het geven van feedback 

  • Beschrijf concrete, recente situaties vanuit ik-perspectief en gevoel
    (‘ik ervaar op… momenten…; ik zag je… doen in de situatie…; op mij komt … gedrag over als…). 
  • Schrijf eerlijk, zorgvuldig en opbouwend. Bedenk hoe je dit over een jaar zou teruglezen. 
  • Vermijd oordelen, adviezen, bewijslast. Dat suggereert dat je de ander wil overtuigen, maar het is aan hem/haar om er iets mee te doen of niet. 

Wat doe je als leidinggevende met gedeelde feedback 

  • Waardeer de geleverde input. 
  • Vertrouw de goede intenties van feedbackvrager en -gever. 
  • Wanneer je aandachtspunten mist of nieuwsgierig bent naar verdere toelichting, stel open, verduidelijkende vragen en wees transparant over je bedoeling/achtergrond. 

Handig om te weten

Misschien ben je hier ook naar op zoek?