VU-pas aanvragen of wijzigen

Laatst gewijzigd op 21 februari 2022
Voor nieuwe VU en PThU-medewerkers wordt al tijdens het onboardingsproces een VU-pas aangemaakt. Je hoeft dus niet meer zelf een pas aan te vragen.

De VU heeft een open karakter; al onze gebouwen zijn vrij toegankelijk. Voor sommige verdiepingen of ruimten heb je een VU-pas nodig om toegang te krijgen (alleen voor medewerkers). Voor VU-medewerkers wordt tijdens het onboardingsproces een VU-pas aangemaakt, je hoeft dit dus niet meer zelf aan te vragen. We streven ernaar dat deze pas op de 1e werkdag klaarligt.

De pas biedt toegang tot de (basis) ruimten van de afdeling/eenheid waarvoor je werkt. Een VU-pas geeft ook toegang tot de fietsenstalling, de kopieerfaciliteiten en de koffieapparaten. Je kunt daarna eenvoudig zelf extra toegangsrechten aanvragen als dat nodig is.

Lever je pas weer in als je er geen gebruik meer van maakt bij je secretariaat of FCO Toegangsbeheer in de kelder van het Hoofdgebouw (HG-KC06).

Bekijk de videographic over het nieuwe systeem waarbij je je VU-pas via het onboarding-proces krijgt.

Mocht je pas het niet meer doen doordat je langer dan 30 dagen geen gebruik hebt gemaakt van je pas, lees dan onder 'VU-pas updaten' hoe je je pas weer kan activeren.

VU-pas

• VU-pas aanvragen

Hoe kom ik als nieuwe medewerker aan een VU-pas?

Voor nieuwe VU en PThU-medewerkers wordt al tijdens het onboardingsproces een VU-pas aangemaakt. Je hoeft dus niet zelf een pas aan te vragen. We streven ernaar dat deze pas op de 1e werkdag klaarligt. De pas biedt toegang tot de (basis) ruimten van de afdeling/eenheid waarvoor je werkt. Een VU-pas geeft ook toegang tot de fietsenstalling, de kopieerfaciliteiten en de koffieapparaten.

Ben je extern en heb je geen VUnet ID?

Vraag dan via de Serviceportal extern een VU-pas aan.

• VU-pas updaten

De VU toegangspassen zijn maximaal 30 dagen actief, tenzij de pas aangeboden wordt aan een 'online lezer', meestal bij de toegangsdeur naar een faculteit of dienst. Ben je vergeten je pas te updaten en heb je geen toegang tot een afgesloten ruimte op de VU houd je pas voor een online kaartlezer. Dit zijn de toegangspunten bij de ingang van een afdeling. Er zijn ook extra online lezers gerealiseerd bij diverse centrale punten in de gebouwen:

• ingang Transitorium
    • ingang gebouw MF
    • ingang 1081 W&N
    • ingang S-Vleugel W&N
    • ingang C-Vleugel W&N
    • Receptie 1085
    • ingang 1087
    • Gebouw Bellevue bij beide ingangen
    • Metropolitan voor- en achteringang en fietsenkelder
    • Hoofdgebouw bij de Security desk

Het updaten heeft behalve de veiligheid nog andere voordelen. Elke wijziging in toegang kan op afstand doorgevoerd worden. Als je nieuwe toegang krijgt tot ruimten kan dit op afstand op je pas gezet worden. Om de actuele informatie op je pas te krijgen hoeft de toegangspas alleen nog aangeboden te worden aan een online paslezer en je kan de aangevraagde ruimte in.

• VU-pas verloren of onbruikbaar?

• Is je VU-pas onbruikbaar of ben je hem verloren? Als VU-medewerker of student regel je vervanging direct via de serviceportal.
    • Ben je externe (bijv. huurder op de VU Campus) en/of niet in het bezit van een VUnet ID? Dan kun je gebruik maken van de Serviceportal extern.

Ben je je pas kwijt maar heb je nog spullen op je werkplek liggen? Vraag dan de beveiliging om assistentie.

• VU-pas toegangsrechten wijzigen

Wil je toegang hebben tot bijzondere ruimten, op bijzondere tijden of aanvullende diensten?

• Wijzigingen in je VU-pasrechten vraag je als medewerker of student zelf aan via de serviceportal. De aanvraag wordt verwerkt na goedkeuring van de verantwoordelijke van de eenheid waar je werkt. Aanvullende rechten op ruimtes of gebieden bij andere faculteiten of diensten moeten worden goedgekeurd door de betreffende faculteit of dienst.

Aanvragen worden alleen gehonoreerd als zij passen binnen het autorisatie- en beveiligingsbeleid van de VU.

• Amsterdam UMC - locatie VUmc en huurders VU-pas toegangsrechten wijzigen

Een aantal faculteiten/diensten maakt gebruik van zelfautorisatie. Dat betekent dat een aangewezen persoon binnen de faculteit/dienst (vaak een secretariaat) zelf de rechten kan wijzigen en direct op de pas kan zetten. Check bij je eigen secretariaat of dit binnen jouw faculteit/dienst het geval is. Zo ja, dan geef je je wijzigingsverzoek (denk aan koffierechten, toegang voor de fietsenstalling, kolfruimte, rustruimte, douches e.d.) direct aan de betreffende persoon door en hoef je geen formulier in te vullen.

Maakt jouw afdeling nog geen gebruik van zelfautorisatie en je bent al in het bezit van een VU of VUmc-pas, maar je wilt je rechten wijzigen? Maak dan gebruik van het formulier Amsterdam UMC - locatie VUmc en huurders VU-pas toegangsrechten wijzigen. Je aanvraag wordt na goedkeuring door de autoriseerder binnen je eigen faculteit/dienst verwerkt door FCO Toegangsbeheer. Daarna ontvang je een bevestiging per mail. Toegangsbeheer is geopend tussen 09.00 en 16.00 uur.

Heb je vragen?

Neem contact op met de FCO Servicedesk