Training en ondersteuning Canvas voor docenten en medewerkers

Laatst gewijzigd op 7 november 2022
Hoe is de training en ondersteuning van Canvas georganiseerd?

Er is een online cursus opgezet in Canvas genaamd: ‘Getting To Know Canvas for Teachers’ (GTKC). Deze online cursus over de (basis)functionaliteiten van Canvas is voor alle docenten en medewerkers beschikbaar op hun Canvas Dashboard. De cursus kan te allen tijde worden geraadpleegd en blijft in ontwikkeling. Daarnaast hebben alle docenten en medewerkers een eigen ‘Practice Course’ op hun Dashboard, waarin ze functionaliteiten kunnen uitproberen. Ook deze cursus blijft altijd beschikbaar.

De facultaire beheerders van de faculteiten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van Canvas. Hun e-mailadressen vind je door in de startpagina van de online cursus ‘Getting To Know Canvas for Teachers’ op ‘Where To Go For Help?’ te klikken. Vraag bij je faculteit na of er face to face trainingen worden aangeboden.

VU Canvas Café - kennisclips

Op de website van VU Canvas Café staan verschillende kennisclips over specifieke Canvas functionaliteiten. Wil je meer weten over bijvoorbeeld Turnitin, modules of rubrics, maar heb je geen tijd om dit zelf uit te zoeken? In 15 minuten wordt uitgelegd en getoond hoe je gebruik kan maken van deze en andere Canvas functionaliteiten. Bekijk je liever alleen een presentatie over het onderwerp? Deze staan ook op de website. Neem een kijkje!

En studenten?

Studenten hebben toegang tot de VU Canvas Student Guide waar de belangrijkste aspecten van Canvas worden belicht. Ook zijn er op de helppagina van Canvas online filmpjes en handleidingen beschikbaar.

Veelgestelde vragen

De Frequently Asked Questions (FAQs) over Canvas zijn ondergebracht in de cursus ‘Getting to Know Canvas for Teachers’. Deze FAQs vind je door op de startpagina van deze cursus onder ‘Quick links to important information’ op ‘Frequently Asked Questions’ te klikken. Op de pagina met de FAQs vind je de antwoorden op veelvoorkomende vragen en kun je ook meteen doorklikken naar de relevante pagina binnen de ‘Getting to Know Canvas for Teachers’ voor verdere uitleg over dat onderwerp.

Voorbeeldvak - Canvas Example Course

In de cursus ‘Getting to Know Canvas for Teachers' vind je ook de link naar een Canvas Example Course. Hier kun je kan zien hoe een goed basisvak is opgebouwd. In de blauwe vakken in de cursus wordt uitgelegd waarom er is gekozen voor bepaalde functionaliteiten en opbouw. De link naar deze cursus vind je in de Syllabus en op de welkomstpagina’s van de modules.