Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Relatiebeheer VU

Laatst gewijzigd op 27 augustus 2024
Voor haar relatiebeheer werkt de VU met het Customer Relationship Management (CRM-)systeem Selligent.

De dienst Communicatie & Marketing (C&M) is eigenaar van het systeem Selligent. Het beheer van het systeem en de inzet ervan liggen bij het team CRM Marketing. Dit multidisciplinaire team bestaat uit medewerkers van de dienst IT en van C&M.

Selligent Customer Data Management (CDM)

De VU gebruikt Selligent Customer Data Management (CDM)  als CRM-systeem om de relatie en interactie met studiekiezers, studenten/ cursisten en medewerkers  te onderhouden en beheren.  Het systeem ondersteunt:

  • Het opbouwen van een duurzame relatie met verschillende doelgroepen;
  • Verschillende relatiebeheerprocessen, zoals de werving van studenten en de communicatie met een breed scala aan relaties van de VU.

Selligent CDM haalt relevante gegevens voor studenten en medewerkers op vanuit de studentenadministratie (SAP SLcM) en de medewerkersregistratie (SAP SF). Deze gegevens worden uiteraard conform AVG normen gewaarborgd en gebruikt.

Marigold Campaign (voorheen SMC)

Gekoppeld aan CDM is de Campaign-applicatie van Marigold. Dit is het marketing automation middel waarmee de VU op het juiste moment, aan de juiste personen, relevante content stuurt.

Campaign is ook het mailhuis van de VU. Medewerkers kunnen hiermee zelf gepersonaliseerde nieuwsbrieven of mailings op basis van segmenten (doelgroepselecties) versturen.

Selligent Site

Om websitebezoekers te herkennen en te segmenteren in interessegroepen wordt gebruik gemaakt van Selligent Site. Het is daardoor mogelijk om passende content aan te bieden aan de websitebezoeker op basis van interesse, mits hiervoor toestemming is gegeven. De gegevens worden opgenomen in SMC en eventueel CDM voor gerichte e-mailcampagnes en doelgroepanalyses.

Andere CRM-systemen binnen de VU

Voor relatiebeheer van alumni, corporate partnerships, donateurs en leden van de VU-vereniging wordt gebruik gemaakt van CRM-systeem Raiser’s Edge NXT (NXT). Dit wordt beheerd door de Dienst Universitaire Relaties en Fondsenwerving (DURF).

FAQ 1: Selligent Accountbeheer

  • Hoe krijg ik toegang tot Selligent? Of hoe maak ik een account aan op Selligent?

    Een account aanmaken is eenvoudig. Stuur het CRM Marketing Team een mail op mailing@vu.nl met daarin jouw VUnetID en afdeling. Wij zullen dan zo snel mogelijk een account voor je aanmaken.

  • Hoe maak ik een eigen omgeving in Selligent?

    Volg deze drie simpele stappen om een omgeving te maken:

    • Verzamel de namen en VUnetID’s van de collega’s die een login nodig hebben;
    • Noteer zo duidelijk mogelijk welke doelgroep(en) je wil mailen;
    • Stuur deze informatie op naar mailing@vu.nl en wij zullen je zo snel mogelijk verder helpen.
  • Ik krijg een foutmelding tijdens het inloggen in Selligent. Hoe los ik dit op?

    Gaat het om een .dll foutmelding? Volg dan de onderstaande stappen om het snel op te lossen. Krijg je een andere error? Mail ons dan op mailing@vu.nl en wij zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk weer in kan loggen.

    Oplossing 1

    • Kopieer het volgende stukje tekst: %AppData%\SelligentLauncher\tools\
    • Druk op de Windows toets op jouw toetsenbord
    • Plak het stukje tekst in de zoekbalk en druk op enter
    • Verwijder alle mappen die hier staan
    • Start daarna ‘Campaign’ weer op, deze zal nu automatisch opnieuw installeren

    Oplossing 2

    • Verwijder evt. bestaande Selligent Launcher installaties (via Start > Settings > Apps)
    • Verwijder de mappen die in Oplossing worden genoemd
    • Ga naar de Windows 11 app "Company Portal" en installeer de Selligent app

    Heb je geen Windows 11 VU-laptop? Probeer dan het volgende

    • Ga naar Download.vu.nl en installeer SELLIGENT LAUNCHER SETUP
    • En probeer daarna ‘Campaign’ opnieuw op te starten. De launcher zal automatisch opnieuw installeren.
  • Hoe maak ik een nieuwe mailtemplate?

    Wil je een tweetalig (NL & EN) of een eentalige (NL of EN) template? Stuur deze informatie naar mailing@vu.nl en wij zullen dan zo snel mogelijk een nieuwe template voor je maken.

  • Is er een training voor nieuwe medewerkers?

    Het CRM Marketing team hanteert het “train the trainer” beleid. Dit betekent dat jullie zelf verantwoordelijk zijn voor het overdragen van kennis binnen jullie team. Als nodig, kun je altijd een trainingsverzoek aanvragen via mailing@vu.nl

  • Ik werk voor twee VU afdelingen maar zie er maar één in Selligent. Hoe krijg ik toegang tot de andere afdeling?

    Als je voor twee afdelingen werkt heb je op Selligent twee accounts nodig. Het verkrijgen van een tweede account is snel geregeld door het sturen van een mail naar mailing@vu.nl met daarin jouw VUnetID en de missende of extra omgeving.

  • Mag ik inloggen op het account van een collega?

    We raden het ten strengste af om logins te delen. Aanpassingen op en verzendingen van mails worden geregistreerd. Zo kan iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid pakken in het geval er toch iets mis gaat. 

FAQ 2: Opstellen nieuwsbrieven

  • Een link toevoegen aan mijn nieuwsbrief gaat mis!

    De voornaamste oorzaak is dat de oorspronkelijke url een tilde "~" bevat. Dit teken heeft een technische toepassing in Campaign. Voeg een tilde "letterlijk" in als onderdeel van een brontekst of -url door het teken tweemaal achter elkaar te vermelden: "https://bron.url/~artikel" wordt "https://bron.url/~~artikel".

  • Hoe stel ik een nieuwe nieuwsbrief op?

    Een nieuwe nieuwsbrief opstellen kan op twee manieren:

    • Je maakt een nieuw nieuwsbrief template aan;
    • Je kopieert een eerder opgestelde nieuwsbrief. Kies hierbij altijd voor de optie ‘Copy articles as new articles’. Kies je voor ‘Refer to existing articles’ dan wordt de content die je in de kopie aanpast ook doorgevoerd in de vorige edities.
  • Hoe heeft mijn mail het gedaan / gepresteerd?

    Heb je een nieuwsbrief verzonden? Dan vind je in de home module per recent verzonden nieuwsbrief een blauw boxje. Klik op de witte staafjes in dit boxje. Nu opent een pop-up scherm met alle resultaten van jouw verzonden nieuwsbrief.

  • Hoe maak ik kliks en activiteit in mijn nieuwsbrieven meetbaar?

    Voeg je zelf links toe in de nieuwsbrief? Onder het veld waar je de url toevoegt staat een box met de tekst ‘Measure clicks on this link’. Zorg dat deze checkbox altijd aangevinkt staat. Dan wordt de activiteit op die link gemeten.

  • Hoe kan ik mijn e-mail/nieuwsbrief testen?

    Bovenin het scherm zie je een tabje “test” staan (afbeelding 1), klik hier op. Aan de rechterkant zie je nu contacten staan, selecteer één van de contacten. Houdt nu de ALT toets ingedrukt terwijl je klikt op “Send testmails now”. Dit opent een pop-up scherm waarin je de ontvanger van de testmail kan invoeren. Je kan meerdere test-mailadressen invoeren door ze te onderscheiden met een punt komma ;

  • Hoe zie ik of een mailing succesvol is verzonden?

    Als je de mail hebt verstuurd zie je een groen play icoontje, of een zwarte pauzeknop staan. Het play icoon betekent dat de verzending nog bezig is. De zwarte pauzeknop betekent dat de mail naar iedereen is verzonden.

  • Kan ik een eerder verzonden nieuwsbrief hergebruiken en nogmaals uitsturen?

    Het is niet de bedoeling om een nieuwsbrief te herbruiken. Dat is omdat Selligent de vorige nieuwsbrief al heeft verzonden en onthoud wie het heeft ontvangen. De personen die de vorige editie hebben ontvangen zullen daardoor de nieuwe editie niet ontvangen.

  • Ik wil een nieuw datasegment/doelgroep voor een mailing. Waar kan ik deze aanvragen?

    Je kunt een nieuw datasegment aanvragen via mailing@vu.nl. Zorg er voor dat je dit tijdig aanvraagt omdat het enkele dagen kan duren voordat we het segment hebben aangemaakt.

  • Hoe kunnen mensen zich aan- of afmelden voor mijn nieuwsbrief?

    Een abonneerformulier kan worden aangevraagd via mailing@vu.nl. Doorgaans maakt het CRM marketing team een abonneerformulier als dit tijdens de intake naar voren komt. Via dit formulier kan men zich opgeven voor een bepaalde nieuwsbrief. Als een persoon zich aanmeldt, wordt deze automatisch aan het segment toegevoegd. Hier hoef je zelf dus geen extra actie voor te ondernemen. Hetzelfde geldt als een persoon zich afmeldt.

  • Hoe importeer ik contacten in Selligent?

    Het importeren van een nieuwe lijst met contacten vergt de nodige aandacht. Raadpleeg de handleiding ‘het uitvoeren van een correcte import’ onderin deze pagina of download de handleiding.

  • Hoe kan ik mijn eigen contacten opschonen?

    Als je een mailing hebt verzonden naar een eigen lijst, dan is het van belang om na de verzending een export te maken van de lijst om op die manier de optouts (uitgeschreven) en bouncers (niet ontvangen) weg te halen.

    Druk als eerst in het bovenmenu op de optie “export data”. Kijk nu naar de kolommen OPTOUT, BOUNCECNT en BOUNCEDT. Zijn deze gevuld? Zorg er dan voor dat je die contacten uit jouw lijst haalt. Het is erg belangrijk voor ons om schone lijsten te gebruiken. Mocht je jouw lijsten niet schoonmaken, dan krijg je van ons een waarschuwing. Bij de 2e / 3e waarschuwing wordt de toegang je ontzegt.

  • Hoe maak ik een contactenlijst leeg in Selligent?

    Je kunt een verzoek sturen naar mailing@vu.nl om de lijst leeg te maken. Gaat het om enkele contacten die je uit de lijst wilt hebben, dan kun je zelf op het contact gaat staan en op het prullenbakje klikken om dat specifieke contact te verwijderen.

  • Waar kan ik terecht voor vragen?

    Voor vrijwel alle vragen kun je terecht bij mailing@vu.nl. Dit is de teaminbox van Team CRM Marketing. Een collega van het team zal je dan verder helpen. Ook is er elke eerste dinsdag van de maand tussen 14:00 en 15:00 is er in 0E-39 (Marketing en Communicatie afdeling) een inloopspreekuur waarin je al je Selligent/Marigold vragen aan ons kan stellen.

    Voeg toe aan mijn agenda

  • Waar vind ik handleidingen omtrent het gebruik van Selligent?

    Onderin op deze pagina vind je onder ‘handleidingen’ alle beschikbare handleidingen omtrent Selligent.

  • Kan ik jullie ook anders bereiken dan via de mail?

    Elke eerste dinsdag van de maand tussen 14:00 en 15:00 is er in 0E-39 (Marketing en Communicatie afdeling) een inloopspreekuur waarin je al je Selligent/Marigold vragen aan ons kan stellen.

    Voeg toe aan mijn agenda

Selligent Marigold instructievideo's

Maak kennis met ons!

Wij zijn net zo benieuwd naar jou ;)

Charlotte Vroon

Teamcoördinator CRM Marketing Team

Fatih Akol

Teamcoördinator CRM Marketing Team

Jens Brokaar

Campaign Developer

Martine Drieling

Functioneel Beheerder / LLO

Paul Surjadi

Functioneel beheerder CRM en Marketing Automation

Informatietechnologie, Communicatie & Marketing, Team CRM Marketing

Lucas Gonçalves Felício

E-mail Marketeer

Heb je prangende vragen of kunnen wij je ergens mee helpen?

We horen het graag!

mailing@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam