Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie T. van Aswegen 12 mei 2025 09:45 - 11:15

Delen
A cognitive perspective of attachment

Hechting speelt cruciale rol bij kinderpsychisch welzijn – maar sluit ons meetsysteem wel aan bij Zuid-Afrikaanse kinderen?

De Zuid-Afrikaanse onderzoeker Tanya van Aswegen onderzocht hoe kinderen omgaan met hechting, oftewel hoe veilig zij zich voelen bij belangrijke volwassenen in hun leven. Zij keek vooral naar hoe deze emotionele band invloed heeft op depressieve gevoelens bij kinderen – een onderwerp waar nog opvallend weinig over bekend is, vooral in lage- en middeninkomenslanden zoals Zuid-Afrika. Het blijkt dat veel bestaande onderzoeksinstrumenten die hechting meten, zijn ontwikkeld in westerse landen en zelden worden aangepast aan andere culturen. Daardoor sluiten deze meetmethodes vaak niet goed aan bij de belevingswereld van kinderen in bijvoorbeeld Zuid-Afrika.

In haar studie ontwikkelde Van Aswegen samen met haar collega’s een speciaal hulpmiddel: een verhalentaak waarmee kinderen via korte verhaaltjes laten zien hoe zij omgaan met situaties waarin ze steun of veiligheid zoeken. Deze taak heet de Middle Childhood Attachment Script Assessment en werd aangepast voor Zuid-Afrikaanse kinderen.

Dit leidde tot  opvallende resultaten. De kinderen vertelden meestal hele korte verhaaltjes – zó kort dat ze vaak niet voldeden aan wat de test eigenlijk wil meten: een zogenaamd ‘secure base script’, oftewel het verhaal van een kind dat op een volwassene durft te vertrouwen als het bang of verdrietig is. Dit past bij eerder onderzoek waaruit ook bleek dat Zuid-Afrikaanse kinderen in zulke taken vaak weinig vertellen.

Volgens Van Aswegen kunnen daar meerdere oorzaken voor zijn. Misschien zijn deze veilige hechtingsverhalen nog niet ontwikkeld bij veel kinderen, of misschien maken ze simpelweg niet genoeg van zulke ervaringen mee om erover te vertellen. Het is ook mogelijk dat taal en cultuur een grote rol spelen – Zuid-Afrika heeft immers elf officiële talen en een rijke diversiteit aan opvoedstijlen.

Volgens Van Aswegen is dit hét moment om meer te investeren in het versterken van veilige relaties tussen kinderen en opvoeders, bijvoorbeeld via scholen of hulpverlening. En belangrijker nog: haar onderzoek laat zien dat we onze psychologische meetinstrumenten veel beter moeten afstemmen op de cultuur van het kind. Alleen dan kunnen we echt begrijpen wat kinderen nodig hebben – en hoe we ze het best kunnen helpen.

Het onderzoek van Van Aswegen opent de deur naar nieuw en cultureel gevoelig onderzoek dat kinderen wereldwijd kan helpen opgroeien met een gevoel van veiligheid, vertrouwen en veerkracht.

Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door T. van Aswegen

Promotie Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Promotoren:

  • prof.dr. A. van Straten
  • prof.dr. S. Seedat

Copromotoren:

  • prof.dr. S. Seedat
  • prof. G. Bosmans

De promotie is online te volgen

Over Promotie T. van Aswegen

Startdatum

  • 12 mei 2025

Tijd

  • 09:45 - 11:15

Locatie

  • Online
  • via Zoom

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam