Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie S. Nieuwenhuis 17 maart 2025 13:45 - 15:15

Delen
A Comprehensive Investigation Into The Effects of Mindset: Bridging Behavioral, Physiological, and Neural Levels

Hoe je manier van denken je leerprestaties en welzijn beïnvloedt: Mindset speelt grote rol in schoolprestaties en veerkracht

Wat je gelooft over leren, heeft invloed op hoe je omgaat met school en uitdagingen. Onderwijsneurowetenschapper Smiddy Nieuwenhuis onderzocht hoe een groeimindset - de overtuiging dat intelligentie en vaardigheden ontwikkeld kunnen worden door oefening en inspanning - invloed heeft op schoolprestaties en het welzijn van jongeren tussen 11 en 16 jaar. Haar onderzoek laat zien dat de manier waarop jongeren denken over hun eigen leervermogen invloed heeft op  hoeveel moeite ze ergens in steken, hoe ze omgaan met fouten en hoe gemotiveerd ze zijn.

Leren is een proces
Om dit te onderzoeken, gebruikte Nieuwenhuis gedragstesten, hartslagmetingen en hersenscans.. Haar bevindingen laten zien dat mindset niet overtuigend terug te vinden is in het lichaam en de hersenen, maar wel in gedrag. Dit sluit aan op recent onderzoek waaruit de effecten van mindset context-afhankelijk blijken te zijn. "Mijn onderzoek helpt ons begrijpen waarom sommige jongeren beter met tegenslagen omgaan dan anderen. Het is belangrijk dat zowel leerlingen als leraren inzien dat leren een proces is waarbij groei mogelijk is," zegt Nieuwenhuis.

Door te kijken naar gedrag, fysiologische reacties en hersenactiviteit, ontdekte Nieuwenhuis hoe mindset en inspanning met elkaar samenhangen. Met innovatieve methoden, zoals een rekentaak waarbij jongeren zelf de moeilijkheidsgraad konden kiezen en hartslagmetingen, kreeg zij inzicht in hoe mindset samenhangt met  academische druk en andere externe factoren.

Fouten maken hoort bij leren
De resultaten uit Nieuwenhuis’ onderzoek kunnen helpen om het onderwijs te verbeteren. Scholen kunnen bijvoorbeeld een omgeving creëren waarin niet alleen prestaties, maar ook het leerproces en het maken van fouten centraal staan. Een leraar die benadrukt dat fouten maken een kans is om te leren in plaats van een reden voor een slecht cijfer, kan leerlingen helpen om beter met uitdagingen om te gaan.

Op de lange termijn kunnen mindsetprogramma’s, zoals trainingen die jongeren leren om uitdagingen als kansen te zien, bijdragen aan minder stress en minder schoolgerelateerde burn-outklachten. Dit sluit aan bij de groeiende aandacht voor mentale gezondheid in het onderwijs.

Kortom, hoe jongeren denken over hun leervermogen heeft invloed op hun inzet  en welzijn. Door hier bewust mee om te gaan, kunnen zowel scholen als ouders bijdragen aan veerkrachtigere en gemotiveerdere leerlingen.

Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door S. Nieuwenhuis

Promotie Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Promotoren:

  • prof.dr. N.M. van Atteveldt
  • prof.dr. M. Meeter

Copromotor:

  • dr. T.W.P. Janssen

De promotie is tevens online te volgen

Over Promotie S. Nieuwenhuis

Startdatum

  • 17 maart 2025

Tijd

  • 13:45 - 15:15

Locatie

  • Auditorium, Hoofdgebouw
  • (1e verdieping)

Adres

  • De Boelelaan 1105
  • 1081 HV Amsterdam

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam