Jong geleerd is oud gedaan. De beweegvaardigheid van het jonge kind moet meer aandacht krijgen in een veranderende samenleving
Bewegingswetenschapper Pim Koolwijk onderzocht hoe de motorische vaardigheid van jonge kinderen zo efficiënt en effectief mogelijk gestimuleerd worden door sportprofessionals. De ontwikkeling van de motorische vaardigheid vanaf de kleuterleeftijd verloopt voor ieder kind anders. Echter, 1 op 5 kinderen heeft een zorgwekkende motorische ontwikkeling. Het hebben van overgewicht of obesitas en niet lid zijn van een sportvereniging zijn belangrijke kenmerken van kinderen bij wie de motorische ontwikkeling achterloopt. Ook spelen de ouders een belangrijke rol; het goede voorbeeld geven en een omgeving creëren waarbij een kind kan spelen (bijvoorbeeld in de tuin of in huis) helpt bij de motorische ontwikkeling van het kind. Verder moeten kinderen kennismaken met veel verschillende activiteiten die meerdere keren per week worden aangeboden. Tot slot is goede scholing en begeleiding voor sportprofessionals die werken met jonge kinderen onmisbaar.
Kinderen bewegen steeds minder, worden steeds zwaarder, hun zitgedrag neemt toe mede als gevolg van een veranderende fysieke en sociale leefomgeving en toenemend social media gebruik. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben voor fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind op latere leeftijd. De basis voor een goede beweegvaardigheid moet gelegd worden op jonge leeftijd, immers, jong geleerd is oud gedaan. Echter, er zijn nog veel vragen onbeantwoord als het gaat om de ontwikkeling van de beweegvaardigheid van het jonge kind in Nederland.
Om gezondheidsproblemen en sociaal-emotionele problemen op latere leeftijd te voorkomen moet er op jonge leeftijd worden ingezet op het verbeteren van de motorische vaardigheid van jonge kinderen. De thuisomgeving speelt hierbij een belangrijke rol maar ook de gymnastiekdocenten, BSO medewerkers, de trainer op de sportvereniging en andere professionals hebben een grote verantwoordelijkheid. Dit onderzoek pleit voor een integrale aanpak van kinderen vanaf groep 1. Een toekomst met (verplicht) een vakbekwaam gymastiekdocent voor kleuters op scholen, geschoolde BSO medewerkers met kennis van zaken voor het optimaal stimuleren van de beweegvaardigheid en gemeentebeleid waarbij oog is voor het inrichten van de buitenruimte zodat jonge kinderen veilig kunnen spelen zijn ambities waar Nederland niet te lang mee moet wachten. Immers, jong geleerd is oud gedaan.
Meer informatie over het proefschrift