Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie M.L.M. Hoencamp 5 februari 2025 13:45 - 15:15

Delen
The formation of personhood in the educational theories of Philipp Abraham Kohnstamm and Martinus Jan Langeveld

Spruitjeslucht rondom moraliteit en verantwoordelijkheid onterecht: juist een voorwaarde voor opvoeding/vorming tot persoon

Pedagoog Marloes Hoencamp onderzocht wat persoonsvorming betekent in de pedagogiek van de hoogleraren Philipp Abraham Kohnstamm en Martinus Jan Langeveld. Persoonsvorming  blijkt in beide theorieën dat het kind moraliteit geleerd wordt en daar verantwoordelijkheid voor leert dragen. Hoewel er wellicht een spruitjeslucht rondom deze begrippen hangt, is het geen oproep tot uniformiteit of truttig fatsoen. Integendeel, beide pedagogen blijken juist met deze kernwoorden de unieke persoonlijkheid te waarborgen- en tegelijkertijd recht te doen aan individu én gemeenschap.

Het begrip  persoonsvorming
In het afgelopen decennium klinkt de roep om meer aandacht voor persoonsvorming met name binnen het onderwijs. Maar niemand lijkt precies te begrijpen wat dat betekent, laat staan inhoudt. Persoonsvorming is echter geen hedendaags ideaal van opvoeding en onderwijs of nieuw fenomeen. Om meer grip te krijgen op dit ‘oude’ ideaal, onderzocht Hoencamp het verleden en legt verbinding met het heden. Zij analyseerde hiervoor de opvoedingstheorieën van de eerste Nederlandse academische pedagogen: Kohnstamm (1875-1951) en Langeveld (1905-1989). 

Individualisme en prestatiedruk
Huidige generaties, bekend als Millennials en Generatie Z, worstelen met mentale gezondheidsproblemen zoals depressie en stress. Recente Nederlandse rapporten van het Trimbos-instituut en het CBS bevestigen dit en wijzen op ongebreideld individualisme en prestatiedruk als belangrijke oorzaken.  Begrippen als  moraliteit en verantwoordelijkheid zijn niet de eerste woorden die opkomen als we het over deze problemen hebben. Toch kunnen juist Kohnstamm en Langevelds kernbegrippen moraliteit en verantwoordelijkheid sleutels zijn voor een opvoeding tot persoon.

“Kohnstamm en Langeveld laten zien dat door het leren dragen van verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen, er een goede balans komt tussen het zijn van een individu en het tegelijkertijd het onderdeel uitmaken van een samenleving. Bovendien blijft in hun theorieën de unieke persoonlijkheid van elk individu gewaarborgd. Zij reiken daar interessante en creatieve gedachten voor aan. De inzichten van Kohnstamm en Langeveld kunnen niet zomaar gekopieerd worden naar vandaag, maar -zoals blijkt uit dit onderzoek- wel dienen als inspiratie,” aldus Hoencamp.

Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door M.L.M. Hoencamp

Promotie Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Promotor:

  • prof. D.J. de Ruyter

Copromotoren:

  • dr. J. Exalto
  • prof.dr.A. de  Muynck

De promotie is tevens online te volgen

Over Promotie M.L.M. Hoencamp

Startdatum

  • 5 februari 2025

Tijd

  • 13:45 - 15:15

Locatie

  • Auditorium, Hoofdgebouw
  • (1e verdieping)

Adres

  • De Boelelaan 1105
  • 1081 HV Amsterdam

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Marloes Hoencamp

Marloes Hoencamp

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam