Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie I.J.C. Leijen 31 januari 2025 11:45 - 13:15

Delen
The Dynamics of Human Values

Hoe waarden veranderen tussen generaties

Blijven onze waarden hetzelfde naarmate we ouder worden, of veranderen ze? Uit het promotieonderzoek van Ingmar Leijen blijkt dat waarden bij jongeren meer veranderen dan bij ouderen. Bij mensen boven de 30 blijven waarden meestal stabiel.

Het onderzoek toont duidelijke verschillen tussen generaties. Millennials hechten meer belang aan hedonisme – plezier maken – dan eerdere generaties, zoals Generatie X en de Babyboomers. Deze waarde is voor millennials bijna net zo belangrijk als zorgen voor anderen of de wereld. Veiligheid is echter een waarde die in alle generaties belangrijker is geworden in de afgelopen jaren.

Leijen ontdekte dat veranderingen in persoonlijke waarden, zoals traditie of conformisme, invloed hebben op opvattingen over maatschappelijke thema’s zoals het huwelijk, euthanasie en inkomensongelijkheid. Andersom kunnen veranderende meningen over deze onderwerpen ook basiswaarden beïnvloeden.

Dit onderzoek laat zien dat waarden een belangrijke rol spelen in onze keuzes en voorkeuren, van maatschappelijke standpunten tot hoe we zorg zoeken. Het benadrukt hoe sterk waarden generatiegebonden zijn en welke verschuivingen hierin plaatsvinden.

Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door I.J.C. Leijen

Promotie School of Business and Economics

Promotor:

  • prof.dr. H. van Herk

Copromotor:

  • prof.dr. F. Sotgiu

De promotie is tevens online te volgen

Over Promotie I.J.C. Leijen

Startdatum

  • 31 januari 2025

Tijd

  • 11:45 - 13:15

Locatie

  • Aula
  • Hoofdgebouw VU

Adres

  • De Boelelaan 1105
  • 1081HV Amsterdam

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Ingmar Leijen

Ingmar Leijen

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam