Slimme mobiliteit vraagt om doordacht beleid
In zijn promotieonderzoek analyseert Diego Candia de economische gevolgen van twee opkomende mobiliteitsontwikkelingen: zelfrijdende auto's en verhandelbare rijvergunningen. Met behulp van simulaties van een gemiddelde Europese stad en van Nederland als geheel onderzocht hij hoe deze ontwikkelingen bredere maatschappelijke effecten hebben, zoals op werk, wonen en ruimtelijke verdeling.
Zelfrijdende auto's maken autoritten aantrekkelijker doordat mensen onderweg kunnen werken of ontspannen. Dit vergroot het welzijn, zorgt voor hogere inkomens en meer consumptie, maar kan ook leiden tot meer files en ongelijkheid, vooral voor lage inkomensgroepen, afhankelijk van waar zij wonen.
Verhandelbare rijvergunningen, mogelijk gemaakt door digitale technologie, blijken volgens het onderzoek een effectief beleidsinstrument tegen congestie. Vooral wanneer vergunningen worden toegewezen op basis van het aantal dagen dat mensen naar werk reizen, dalen de files en wordt arbeid gestimuleerd—beter dan bij een vaste kilometerheffing of een gelijke verdeling.
De bevindingen zijn waardevol voor beleidsmakers die slimme mobiliteit willen combineren met rechtvaardigheid en efficiëntie. Candia’s onderzoek helpt om toekomstige keuzes rond vervoer, technologie en ruimtelijke ordening beter af te stemmen op maatschappelijke doelen.
Meer informatie over het proefschrift