Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie A.R. Mohamed 28 mei 2025 11:45 - 13:15

Delen
The effects of the Attachment and Biobehavioral Catchup parenting intervention for children with intellectual disabilities in South Africa

In zijn promotieonderzoek richt klinisch psycholoog Ahmed Riaz Mohamed zich op het versterken van de ouder-kindrelatie bij kinderen met een verstandelijke beperking in Zuid-Afrika. Wereldwijd krijgt ongeveer één op de 160 kinderen deze diagnose, wat vaak leidt tot een trage ontwikkeling van taal en andere vaardigheden. Ook vertonen deze kinderen gedrag dat voor ouders moeilijk te begrijpen is. Dit kan zorgen voor spanningen in de ouder-kindrelatie en vraagt om extra ondersteuning voor ouders, zeker in contexten met beperkte zorgvoorzieningen.

Mohameds studie onderzocht hoe ouders geholpen kunnen worden om een veilige relatie met hun kind op te bouwen. Hij keek daarbij naar de toepasbaarheid van de interventie Attachment and Biobehavioral Catch-up (ABC) in de Zuid-Afrikaanse context. Deze interventie is ontworpen om ouders te ondersteunen in sensitief opvoedgedrag en om het sociaal-emotionele welzijn van jonge kinderen te verbeteren.

Het onderzoek bestond uit vier onderdelen. Eerst werd bestaande literatuur en interventiemateriaal geanalyseerd om te bekijken hoe hechtingsgerichte interventies aangepast kunnen worden aan specifieke behoeften van kinderen met een verstandelijke beperking. Daarna werden Zuid-Afrikaanse ouders bevraagd via vragenlijsten en interviews over hun opvoedervaringen en ondersteuningsbehoeften. In een derde fase werden drie gezinnen gedurende zes maanden gevolgd om de effecten van de ABC-interventie in de praktijk te meten. Tot slot werd een panel samengesteld van experts, ouders en interventiewerkers die betrokken waren bij ABC, om hun feedback te verzamelen over de bruikbaarheid en mogelijke aanpassingen van de interventie.

De bevindingen zijn positief: ouders ervaarden de ABC-interventie als nuttig en waardevol. Ze merkten verbeteringen op in hun eigen opvoedgedrag en in de relatie met hun kind. Ook de begeleiders en deskundigen bevestigden het belang van deze aanpak. Hoewel er enkele suggesties waren voor kleine aanpassingen, werd de interventie als passend en relevant voor de Zuid-Afrikaanse situatie beoordeeld.

Mohameds onderzoek laat zien dat hechtingsgerichte interventies als ABC effectief kunnen worden ingezet bij gezinnen van kinderen met een verstandelijke beperking. De mogelijkheid om dergelijke programma’s op maat te maken vergroot hun toepasbaarheid in diverse contexten. Dit draagt bij aan betere ondersteuning van ouders en bevordert het welzijn van kinderen, juist in omgevingen waar extra hulp hard nodig is.

Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door A.R. Mohamed

Promotie Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Promotoren:

  • prof.dr. P.S. Sterkenburg
  • prof.dr. C. Schuengel

Copromotor:

  • prof.dr. E. van Rensburg

De promotie is tevens online te volgen

Over Promotie A.R. Mohamed

Startdatum

  • 28 mei 2025

Tijd

  • 11:45 - 13:15

Locatie

  • Auditorium, Hoofdgebouw
  • (1e verdieping)

Adres

  • De Boelelaan 1105
  • 1081 HV Amsterdam

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam