Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie A. Missier 20 juni 2025 11:45 - 13:15

Delen
Extreme Beliefs in a Digital Age

Zoeken naar zingeving, eindigen in extremisme: hoe sociale media jongeren in Amsterdam en Mumbai kunnen radicaliseren

Sociale media kunnen extremistisch-religieuze denkbeelden versterken. Onderzoeker op het gebied van media, ethiek, onderzoek, reputatiemanagement en innovatie Clyde A. Missier beschrijft hoe dat werkt voor mensen tussen 18 - 35 jaar in Amsterdam en Mumbai, en geeft ook suggesties om de dreiging van radicalisering te bestrijden.

"Hoogopgeleide religieuze jongeren in Amsterdam en Mumbai, India zoeken steeds vaker naar zingeving op sociale media platforms als Instagram, TikTok en YouTube", zegt Missier. "Ze gebruiken de religieuze content van influencers zoals Mufti Menk, Sadhguru en Andrew Tate als inspiratie, religieuze autoriteit of als bron om meer kennis op te doen over de eigen religieuze achtergrond en identiteit.

"De keerzijde daarvan is dat ze ook meer in aanraking komen met de extreme visualisering van content en haatberichten, gevoed door de algoritmes van social media. In het huidige digitale landschap worden conservatieve en orthodoxe religieuze groepen vaak met scepsis en minachting bekeken. Ze worden negatief geframed als 'christelijke fundamentalisten', 'islamisten' en 'hindoe-duivelaanbidders'. In combinatie met de groeiende sympathie voor de extreemrechtse retoriek in het reguliere journalistieke landschap, drijft dat hen naar digitale nicheplatforms, zoals CestMocro.

"Dat leidt ertoe dat deze jongeren in sommige gevallen, als zij bijvoorbeeld al angst, stress of discriminatie ervaren, meer empathie kunnen krijgen voor religieus fundamentalistische denkbeelden en kunnen radicaliseren. In mijn onderzoek doe ik ook suggesties hoe zulke radicalisering kan worden bestreden. Dat zou verder moeten gaan dan enkel online. Digitale media is een stukje van een grotere puzzel, wat daar bijvoorbeeld ook bijhoort zijn lessen op scholen over gevoelige maatschappelijke kwesties."

Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door A. Missier

Promotie Faculteit Religie en Theologie

Promotor:

  • prof.dr. H.D. Peels

Copromotor:

  • dr. V.A. van Bijlert

De promotie is tevens online te volgen

Over Promotie A. Missier

Startdatum

  • 20 juni 2025

Tijd

  • 11:45 - 13:15

Locatie

  • VU Hoofdgebouw

Adres

  • De Boelelaan 1105
  • 1081 HV Amsterdam

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Clyde A. Missier

Clyde A. Missier

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam