Dit is de centrale vraag in de lunchlezing van Ginie Servant-Miklos, gebaseerd op haar nieuwe boek Pedagogies of Collapse. A Hopeful Education for The End of The World as We Know It. Servant-Miklos benadrukt de dringende noodzaak tot actie en ontkracht zowel onterecht optimisme over blijvende vooruitgang als de onvruchtbare wanhoop van “uitstervingsnarratieven.” In plaats daarvan pleit ze ervoor de harde waarheden van het heden en de toekomst onder ogen te zien met behulp van trauma-sensitieve leervormen én ruimte voor experimentele onderwijsbenaderingen. Met humor en toegankelijke uitleg neemt Servant-Miklos het publiek mee op een reis door de levenswetenschappen, politieke economie, psychologie en filosofie. Haar ervaringen als docent, hulpverlener en spreker vormen de rode draad in haar hoopvolle zoektocht naar existentiële zin in tijden van crisis.
Ginie Servant-Miklos is universitair docent aan de afdeling Klinische Psychologie van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences.
Deze lezing maakt deel uit van de 2025 reading marathon for climate justice education.
Het boek Pedagogies of Collapse. A Hopeful Education for The End of The World as We Know It is open access beschikbaar.