Ons panel brengt prijswinnende docenten, studenten en onderzoekers samen om te verkennen hoe identiteit het onderwijs vormgeeft: hoe het persoonlijke verhaal van een docent zijn of haar houding beïnvloedt; hoe zorg en hoge verwachtingen samengaan; en hoe rechtvaardigheid, expertise en creativiteit elkaar ontmoeten in de collegezaal. We staan stil bij momenten waarop de aanwezigheid van een docent - meer dan welke slide of syllabus ook - leren mogelijk maakte en we vragen wat ervoor nodig is om die aanwezigheid te behouden in tijden van verandering.
Verwacht openheid en vakmanschap: verhalen over groei, praktische routines die waarden tot leven brengen en onderzoek dat laat zien wat goed docentschap in de praktijk betekent. Of je nu net begint of leidinggeeft vanuit het midden, je vertrekt met taal voor je bedoeling, handvatten voor je praktijk en hernieuwd vertrouwen dat wie jij bent, deel uitmaakt van hoe studenten leren.
Host: Klaas de Zwaan
Genodigde panelleden: Noah Rookmaaker, Siema Ramdas, Joséphine Tans, Andrea Baldi
Discussiepunten:
- Worden & erbij horen: hoe vormen biografie, waarden en cultuur de houding van een docent?
- Gezag met zorg: grenzen stellen, vertrouwen bouwen en hoge verwachtingen behouden.
- Verandering & continuïteit: docentidentiteit in tijden van AI, diversiteit en snelle curriculumvernieuwing.
- Mentoren & spiegels: wie heeft jou gevormd en hoe vorm jij nu anderen?
- Institutionele moed: welke steun, erkenning en tijd hebben docenten nodig om te kunnen bloeien?
Dit evenement is uitsluitend op uitnodiging en exclusief voor afstuderende kandidaten en hun gasten. Afgestudeerden ontvangen een persoonlijke uitnodiging voor de certificeringsceremonie, inclusief een formulier om zich te registreren.