In deze bijeenkomst bespreken we wat academische vrijheid betekent voor studenten. Eén definitie is de vrijheid voor studenten om te leren, te verkennen en ideeën uit te dagen terwijl je je eigen mening opbouwt en deelt, wat de basis is van wat academische vrijheid wordt genoemd.
De vrijheid om te leren beschermt studenten tegen oneerlijke behandeling op basis van de meningen en overtuigingen van de student. Het erkent dat de meningen van studenten waardevol zijn en zonder angst voor vergelding geuit moeten kunnen worden. Tegelijkertijd verplicht de vrijheid om te leren studenten om opdrachten in de klas te volgen en de inhoud van de cursus onder de knie te krijgen, zelfs als ze het er niet mee eens zijn.
Bij het uitoefenen van hun academische vrijheid moeten docenten zich bewust zijn van de morele en sociale gevolgen van hun keuzes voor studenten. In deze sessie onderzoeken we kansen, uitdagingen en dilemma's voor academische vrijheid met betrekking tot onze studenten. Laten we het dus hebben over de vraag of studenten mogen protesteren op universiteitscampussen en of professoren studenten moeten waarschuwen voor controversiële of emotioneel geladen cursusmaterialen?
Jeroen de Ridder is hoogleraar politieke epistemologie aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Vrije Universiteit.