Introductie van nationaal licentie-examen bij Ethiopische klinische anesthesisten
Uit het promotieonderzoek van Yohannes Molla Asemu blijkt dat het invoeren van het nationale licentie-examen voor anesthesisten (NLE) heeft geleid tot verbeteringen in de onderwijspraktijken, beoordelingen en kwaliteitsverbetering van de anesthesie-onderwijsinstellingen in Ethiopië.
De implementatie van het NLE gaat ook gepaard met een bescheiden verbetering van de academische prestaties van anesthesisten. Genderongelijkheden in academische prestaties verdwenen na het NLE; zelfs vrouwelijke studenten presteerden beter op sommige metingen. verbeteren. Aan de andere kant rechtvaardigt de stagnerende of dalende academische prestatie onder verpleegkundige nieuwkomers en recent geopende universiteitsstudenten verder onderzoek.
Ethiopië heeft de dichtheid van het anesthesiewerkersbestand drastisch verhoogd door associate klinische anesthesisten op te leiden als een strategie voor taakverschuiving en -deling. Er waren echter toenemende zorgen over de kwaliteit van het onderwijs en de veiligheid van de patiënt. Om kwalitatief onderwijs en patiëntveiligheid te waarborgen, heeft het Ministerie van Volksgezondheid het NLE verplicht gesteld, wat relatief duur is voor lage- en middeninkomenslanden. Er is echter weinig empirisch bewijs om de geschiktheid en bruikbaarheid van op NLE-gebaseerde slaag- of zakbeslissingen te ondersteunen of te weerleggen. Daarom onderzoekt deze scriptie de bredere impact van de introductie van het NLE voor anesthesisten in Ethiopië, een land met een laag inkomen in Sub-Saharisch Afrika.
Over het algemeen zullen de bevindingen van Yohannes Molla Asemu bijdragen aan de bestaande literatuur en het begrip van beleidsmakers over taakdelingsstrategieën en de implementatie van een impactvol NLE in Ethiopië en daarbuiten. Toezichthoudende instanties moeten de impact van NLE's verbeteren door vaardigheidsverwerving te verifiëren, consistente beslissingen over slagen of zakken af te dwingen, en te zorgen voor een eerlijke toegang tot examengerelateerde informatie.
Meer informatie over het proefschrift