Van woorden naar actie, AI ondersteunt zelfmoordpreventie hulplijn
Hulpverleners worden geregeld geconfronteerd met intensieve gesprekken, waarbij zij snel en passend moeten reageren. Daarom onderzocht wiskundige Salim Salmi welke Artificial Intelligence (AI) en Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) oplossingen ondersteunend zijn voor de hulpverlening, om de kwaliteit en effectiviteit van chatgesprekken bij suïcidepreventie-hulplijnen, als 113, te verbeteren.
Hulpmiddelen live ondersteuning
Het onderzoek werd ingegeven door de toenemende vraag naar effectieve, schaalbare ondersteuning binnen de geestelijke gezondheidszorg en toont aan dat AI-systemen kunnen bijdragen aan de ondersteuning van hulpverleners bij hulplijnen. Salmi ontwikkelde hulpmiddelen voor live ondersteuning tijdens een gesprek, die nuttig bleken in situaties waarin gesprekken complex en langdurig waren. Al blijft advies van een ervaren collega effectiever. Eén van de mogelijke hulpmiddelen is een AI-gestuurde suggestietool die hulpverleners kan helpen bij "writer’s block".
Invloed COVID-19 pandemie
Verder liet een analyse van chatgegevens zien dat de COVID-19-pandemie een duidelijke invloed had op de gespreksonderwerpen, waarbij meer dankbaarheid werd geuit richting hulpverleners en er specifieke zorgen zichtbaar werden onder mensen die alleen woonden. Kortom, AI kan waardevolle ondersteuning bieden, maar menselijke inbreng blijft essentieel.
Meer informatie over het proefschrift