Van 2D-videoconferenties naar fotorealistische 3D-communicatie
Geen hoofd op een scherm, maar een levensechte fotorealistische 3D-presentatie: dat is Social eXtended Reality, of Social XR. Computerwetenschapper Simon Gunkel onderzocht hoe je bestaande videoconferentiemiddelen uitbreidt om holografische communicatie te ondersteunen. Voor Social XR worden beelden gemaakt met RGBD, een camera die zowel kleur als diepte vastlegt. Gunkel en zijn collega’s richten zich op de volledige end-to-end systeempijplijn bij het RGBD-formaat: opname, verwerken, verzenden en renderen.
Bouwstenen
De onderzoekers deelden de holografische communicatiepijplijn op in minimale- en basiscomponenten. Ook analyseerden ze hoe elk van de afzonderlijke componenten (opname, verwerken, verzenden en renderen) impact heeft op de prestatie en vertraging veroorzaakt in het beeld. Hiervoor gebruikten ze prototypes die bestaan uit een complete keten van holografische 3D-communicatie en de modulaire bouwstenen daarvan. Ze evalueerden dit systeem in complexe simulatie-experimenten, en ontwikkelden de prototypes naar verschillende gebruiksvoorbeelden.
Met deze resultaten en evaluaties kunnen nieuwe, betere Social XR-systemen worden gebouwd, en de technische kenmerken en beperkingen van verschillende systemen kunnen makkelijker met elkaar worden vergeleken. Ook biedt het onderzoek algemene richtlijnen voor het bouwen en meten van Social XR-systemen.
Nieuw referentiekader
Volgens Gunkel vormen de uitkomsten van het onderzoek een nieuw referentiekader voor de bouwstenen van Social XR-systemen. Bovendien opent het mogelijkheden voor gecontroleerde gebruikersevaluaties, kwaliteitsstudies en onderzoeken naar technische ontwikkelingen rondom Social XR. Gunkel: ‘Onze bevindingen en technische voorbeelden zijn toepasbaar op onderwijs, hulp of afstand, gezondheidszorg, zakelijke en sociale bijeenkomsten en nog veel meer.’
Bekijk ook de video waarin hij meer uitlegt over de usecases.
Meer informatie over het proefschrift