Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie S.N.B. Gunkel 3 december 2024 13:45 - 15:15

From 2D Video Conferencing to Photorealistic Immersive 3D Communication

Van 2D-videoconferenties naar fotorealistische 3D-communicatie

Geen hoofd op een scherm, maar een levensechte fotorealistische 3D-presentatie: dat is Social eXtended Reality, of Social XR. Computerwetenschapper Simon Gunkel onderzocht hoe je bestaande videoconferentiemiddelen uitbreidt om holografische communicatie te ondersteunen. Voor Social XR worden beelden gemaakt met RGBD, een camera die zowel kleur als diepte vastlegt. Gunkel en zijn collega’s richten zich op de volledige end-to-end systeempijplijn bij het RGBD-formaat: opname, verwerken, verzenden en renderen.

Bouwstenen
De onderzoekers deelden de holografische communicatiepijplijn op in minimale- en basiscomponenten. Ook analyseerden ze hoe elk van de afzonderlijke componenten (opname, verwerken, verzenden en renderen) impact heeft op de prestatie en vertraging veroorzaakt in het beeld. Hiervoor gebruikten ze prototypes die bestaan uit een complete keten van holografische 3D-communicatie en de modulaire bouwstenen daarvan. Ze evalueerden dit systeem in complexe simulatie-experimenten, en ontwikkelden de prototypes naar verschillende gebruiksvoorbeelden.

Met deze resultaten en evaluaties kunnen nieuwe, betere Social XR-systemen worden gebouwd, en de technische kenmerken en beperkingen van verschillende systemen kunnen makkelijker met elkaar worden vergeleken. Ook biedt het onderzoek algemene richtlijnen voor het bouwen en meten van Social XR-systemen.

Nieuw referentiekader
Volgens Gunkel vormen de uitkomsten van het onderzoek een nieuw referentiekader voor de bouwstenen van Social XR-systemen. Bovendien opent het mogelijkheden voor gecontroleerde gebruikersevaluaties, kwaliteitsstudies en onderzoeken naar technische ontwikkelingen rondom Social XR. Gunkel: ‘Onze bevindingen en technische voorbeelden zijn toepasbaar op onderwijs, hulp of afstand, gezondheidszorg, zakelijke en sociale bijeenkomsten en nog veel meer.’

Bekijk ook de video waarin hij meer uitlegt over de usecases.
Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door S.N.B. Gunkel

Promotie Faculteit der Bètawetenschappen

Promotoren:

  • prof.dr. D.C.A. Bulterman
  • prof.dr. J.R. van Ossenbruggen

Copromotor:

  • prof.dr. P.S. Cesar

De promotie is tevens online te volgen

Over Promotie S.N.B. Gunkel

Startdatum

  • 3 december 2024

Tijd

  • 13:45 - 15:15

Locatie

  • Auditorium, Hoofdgebouw
  • (1e verdieping)

Adres

  • De Boelelaan 1105
  • 1081 HV Amsterdam

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Simon Gunkel

Simon Gunkel

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam