Promotie S.D.M. Derks 7 oktober 2024 15:45 - 17:15

You and I. Mentalizing and stress regulation of people with mild to borderline intellectual disabilities

Meten en verbeteren van sociaal-cognitieve vaardigheden bij mensen met een licht verstandelijke beperking

Voor mensen met een lichte verstandelijke beperking is het aangaan van sociale relaties een uitdaging vanwege de atypische ontwikkeling van twee belangrijke met elkaar verweven sociaal-cognitieve vaardigheden, namelijk mentaliseren (het proberen te begrijpen van onszelf en anderen) en stressregulatie. Suzanne Derks wilde meer inzicht krijgen in het meten en verbeteren van sociaal-cognitieve vaardigheden bij mensen met een lichte verstandelijke beperking, met een focus op mentaliseren en stressregulatie.

Om deze vaardigheden te verbeteren, is het essentieel om ze eerst nauwkeurig te meten, maar betrouwbare meetinstrumenten voor deze doelgroep ontbreken nog. Daarnaast is er behoefte aan laagdrempelige interventies, zoals een serious game, om deze vaardigheden te bevorderen. Er is echter nog geen bewezen effectief ontwerpmodel voor zulke games bij deze doelgroep.

Derks stelt een aangepaste Reflective Functioning Questionnaire voor om mentaliseren bij deze doelgroep beter te meten. Ook presenteert zij een nieuw co-creatief model voor de ontwikkeling van serious games, waarbij de game Jij en Ik is onderzocht. Haar resultaten laten zien dat de game een positief effect heeft op stressregulatie, maar geen meetbare invloed had op mentaliseren. Toch worden serious games gezien als veelbelovend, met bewijs voor hun effectiviteit bij kinderen met een verstandelijke beperking, hoewel meer onderzoek nodig is naar interventies voor mentaliseren.

Tot slot benadrukt Derks dat de game Jij en Ik mogelijk in verschillende praktijksituaties kan worden ingezet, bijvoorbeeld in groepswoningen of als onderdeel van andere interventies. Zij beschrijft hoe toekomstige games voor mensen met een lichte verstandelijke beperking co-creatief kunnen worden ontwikkeld en hoe zulke spellen een waardevolle aanvulling kunnen zijn in de behandeling en ondersteuning van deze groep.

Meer informatie over het proefschrift

Verdediging van de dissertatie door S.D.M. Derks

Promotie Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Promotor:

• prof.dr. P.S. Sterkenburg

Copromotor:

• dr. A.M. Willemen

De promotie is tevens online te volgen

Over Promotie S.D.M. Derks

Startdatum

• 7 oktober 2024

• 15:45 - 17:15