Impact van nood- versus langdurige onderwijsinstellingen op taal en sociale integratie van vluchtelingenkinderen
Socioloog Mohammad Hammoud onderzocht hoe verschillende onderwijsparadigma's de integratie en taalervaringen van vluchtelingenkinderen in Libanon, Turkije en Australië beïnvloeden. Hij toont aan dat de sociale integratie en het leren van de taal van vluchtelingenkinderen meer beïnvloed worden door factoren op schoolniveau (zoals de steun van leerkrachten en of ze geïntegreerd zijn met lokale studenten) dan door het land waarin ze zich bevinden.
Succesvolle integratie door ondersteuning binnen scholen
Hoewel verschillende landen (Libanon, Turkije en Australië) verschillende niveaus van legale vestiging bieden, wordt de mate waarin vluchtelingenkinderen zich geïntegreerd voelden in de gastgemeenschap in grote mate bepaald door factoren op schoolniveau, zoals het schooltype (geïntegreerd vs. gescheiden), vriendelijkheid van de leerkracht, taalondersteuning en gelijkheid in onderwijsmogelijkheden die op schoolniveau worden geboden. Evenzo zijn factoren op microniveau, zoals financiële problemen, type woning, werk van de ouders en segregatie in de buurt ook belangrijke bepalende factoren voor het niveau van sociale integratie van vluchtelingenkinderen.
Problemen met vreemde talen
Hammoud onderzocht de invloed van verschillende onderwijsparadigma's in noodsituaties versus langetermijnsituaties op de moeilijkheden van vluchtelingenkinderen met het leren van een vreemde taal. Hij vergeleek drie landen - Libanon, Turkije en Australië - die elk verschillende soorten wettelijke regelingen en onderwijsoplossingen bieden voor Syrische vluchtelingen. Ook onderzocht hij hoe factoren op individueel, school- en beleidsniveau de taalproblemen van deze kinderen beïnvloedden. Hammoud ontdekte dat de onderwijsaspiraties van leerlingen, de sociaaleconomische achtergrond, sociale integratie en het aantal jaren verblijf in het gastland belangrijke factoren waren voor de taalproblemen van vluchtelingenkinderen. Hij ontdekte ook dat de segregatie van scholen de moeilijkheden met de onderwijstaal verzachtte omdat het voorzieningen mogelijk maakte die alleen haalbaar waren in gesegregeerde scholen. Hoewel de duur van het verblijf in het gastland van groter belang was dan het type vestiging dat het gastland bood, hadden factoren op macroniveau indirect invloed op de taalproblemen van vluchtelingstudenten door vorm te geven aan onderwijsbeleid, verblijfs- en werkwetgeving, die directe bepalende factoren waren voor taalproblemen op micro- en mesoniveau.
Relatie tussen sociale integratie en moeilijkheden met vreemde talen
Na de bepalende factoren van de sociale integratie en taalproblemen van vluchtelingenkinderen onderzocht Hammoud de relatie tussen de sociale integratie van vluchtelingenkinderen en moeilijkheden met vreemde talen met een vergelijkend langetermijnonderzoek tussen 2018 en 2021 in Libanon en Australië. Hij ontdekte dat vluchtelingen die zich meer welkom voelen in het gastland, minder taalmoeilijkheden hebben, en dat vluchtelingen die veel taalmoeilijkheden hadden, zich minder welkom voelen in hun gastland. Ook is het schooltype (geïntegreerd vs. gescheiden) een sterkere bepalende factor voor sociale integratie en taalbeheersingsmoeilijkheden dan het land van verblijf.
Verbeteren sociale integratie en moeilijkheden met vreemde talen
De bevindingen van Hammoud hebben praktische implicaties voor beleidsmakers, opvoeders en NGO's die met vluchtelingenkinderen werken. Hij benadrukt dat het bieden van ondersteunende, inclusieve schoolomgevingen cruciaal is voor het verbeteren van de sociale integratie en taalvaardigheden van vluchtelingstudenten, ongeacht in welk land ze zich vestigen. Bovendien vereist de succesvolle sociale integratie van vluchtelingstudenten in het gastland veelomvattende inspanningen op meerdere niveaus. Creëren van inclusieve onderwijsomgevingen is nodig, inclusief beleid en inspanningen op gemeenschapsniveau om een gevoel van erbij horen te bevorderen, terwijl er ook aandacht moet zij voor het verminderen van taalbegripsproblemen onder vluchtelingstudenten.
Dit inzicht kan vooral relevant zijn voor landen die momenteel grote aantallen vluchtelingen opvangen, zoals de landen die getroffen zijn door recente conflicten. Hammoud laat zien dat scholen een vitale rol spelen in het helpen van vluchtelingenkinderen om zich aan te passen aan nieuwe samenlevingen. Investeren in de opleiding van leerkrachten, taalprogramma's en een inclusief schoolbeleid kan dus onmiddellijke voordelen opleveren voor deze kinderen en helpen om meer samenhangende gemeenschappen op te bouwen.
Meer informatie over het proefschrift