Hoe bereid je je voor op digitale innovatie?
Kathrin Borner onderzocht hoe digitale innovaties nieuwe dynamiek brengen voor gevestigde bedrijven. Deze bedrijven moeten nu samenwerken met nieuwe stakeholders buiten hun traditionele grenzen, zoals in innovatie-ecosystemen, wat een verandering is van hun gebruikelijke autonomie over de supply chain. De resultaten laten zien dat digitale innovatie bedrijven kan dwingen om nieuwe capaciteiten te ontwikkelen, vaak door het opzetten van nieuwe corporate ventures.
Het promotieonderzoek van Borner bestaat uit drie hoofdstukken waarin verschillende manieren worden belicht waarop bedrijven proberen zich te vernieuwen. In hoofdstuk 2 toont zij aan dat gebruikers waardevolle bijdragen kunnen leveren aan innovatie-ecosystemen. Hoofdstuk 3 laat zien hoe bedrijven nieuwe capaciteiten kunnen ontwikkelen die cruciaal zijn voor de digitale transformatie. I hoofdstuk 4 toont Borner aan dat niet altijd van tevoren bedachte capaciteiten ontstaan die toch waardevol blijken te zijn voor de digitale transformatie.
De resultaten van het onderzoek biedt managers inspiratie en diepgaande inzichten over de processen die nodig zijn voor een succesvolle digitale transformatie, die vaak over het hoofd worden gezien. Borner toont bijvoorbeeld aan dat het nog niet gebruikelijk is om gebruikers als onderdeel van innovatie-ecosystemen te beschouwen, maar de onderzoeker laat zien hoe dit wel kan. Verder gaat zij in op waarom nieuwe corporate ventures vaak niet het gewenste resultaat opleveren en wordt er een stapsgewijze benadering gepresenteerd voor het ontwikkelen van nieuwe capaciteiten binnen een organisatie.
Meer informatie over het proefschrift