Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie K. Borner 21 juni 2024 13:45 - 15:15

Delen
Strategic renewal through new complementarities

Hoe bereid je je voor op digitale innovatie?

Kathrin Borner onderzocht hoe digitale innovaties nieuwe dynamiek brengen voor gevestigde bedrijven. Deze bedrijven moeten nu samenwerken met nieuwe stakeholders buiten hun traditionele grenzen, zoals in innovatie-ecosystemen, wat een verandering is van hun gebruikelijke autonomie over de supply chain. De resultaten laten zien dat digitale innovatie bedrijven kan dwingen om nieuwe capaciteiten te ontwikkelen, vaak door het opzetten van nieuwe corporate ventures.

Het promotieonderzoek van Borner bestaat uit drie hoofdstukken waarin verschillende manieren worden belicht waarop bedrijven proberen zich te vernieuwen. In hoofdstuk 2 toont zij aan dat gebruikers waardevolle bijdragen kunnen leveren aan innovatie-ecosystemen. Hoofdstuk 3 laat zien hoe bedrijven nieuwe capaciteiten kunnen ontwikkelen die cruciaal zijn voor de digitale transformatie. I hoofdstuk 4 toont Borner aan dat niet altijd van tevoren bedachte capaciteiten ontstaan die toch waardevol blijken te zijn voor de digitale transformatie. 

De resultaten van het onderzoek biedt managers inspiratie en diepgaande inzichten over de processen die nodig zijn voor een succesvolle digitale transformatie, die vaak over het hoofd worden gezien. Borner toont bijvoorbeeld aan dat het nog niet gebruikelijk is om gebruikers als onderdeel van innovatie-ecosystemen te beschouwen, maar de onderzoeker laat zien hoe dit wel kan. Verder gaat zij in op waarom nieuwe corporate ventures vaak niet het gewenste resultaat opleveren en wordt er een stapsgewijze benadering gepresenteerd voor het ontwikkelen van nieuwe capaciteiten binnen een organisatie.

Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door K. Borner

Promotie School of Business and Economics

Promotoren:

  • prof.dr.ir. J.J. Berends
  • prof.dr. J.F.M. Feldberg

Copromotor:

  • prof.dr.ir. F. Deken

De promotie is tevens online te volgen.

Over Promotie K. Borner

Startdatum

  • 21 juni 2024

Tijd

  • 13:45 - 15:15

Adres

  • De Boelelaan 1105
  • 1081 HV Amsterdam

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam