Interactie tussen docenten en studenten essentieel voor studentbetrokkenheid
Hoe kunnen docenten geneeskunde kleinschalig activerend onderwijs geven zodat studentbetrokkenheid toeneemt? Dat onderzocht onderwijsspecialist Jan Willem Grijpma. Hij concludeert “dat interactie tussen docenten en studenten essentieel is voor het optimaliseren van studentbetrokkenheid.”
Activerend onderwijs kan ervoor zorgen dat studenten beter leren en is daarom een fundamentele onderwijsstrategie in het medisch onderwijs. Studentbetrokkenheid is belangrijk voor de effectiviteit van activerend onderwijs. Toch ervaren docenten en studenten dat het implementeren van activerend onderwijs en het stimuleren van studentbetrokkenheid soms lastig is.
“Het doel van dit onderzoek is daarom ten eerste om de implementatie van activerend onderwijs te verbeteren door studentbetrokkenheid beter te begrijpen. Ten tweede willen we docenten richtlijnen bieden om hun activerend onderwijs te optimaliseren”, licht Grijpma toe. De bevindingen van dit onderzoek dragen bij aan de succesvolle implementatie van activerend onderwijs bij de opleiding geneeskunde, maar zijn aanbevelingen kunnen ook voor andere onderwijsprofessionals interessant zijn.
Het onderzoek onder studenten toont aan waarom geneeskundestudenten terughoudend kunnen zijn in hun betrokkenheid. Ze hebben verschillende en soms tegenstrijdige behoeften voor activerend onderwijs, die ook in de loop van de tijd veranderen. Dit vereist een aangepaste onderwijsaanpak voor studenten in verschillende fases van hun studie. Bovendien hebben ze de steun van hun docenten nodig om hun betrokkenheid te stimuleren, te behouden en te reguleren. Grijpma: “Het advies aan studenten is om hun stem laten horen, zodat zij invloed hebben op het leerproces van het onderwijs dat zij volgen en docenten daar rekening mee kunnen houden.”
Docenten adviseert Grijpma om rekening te houden met hun eigen onderwijsopvattingen en competenties, het cursusontwerp, en kennis en opvattingen over hun studenten. “Het helpt om gesprekken met studenten te voeren over de functie en uitvoering van activerend onderwijs en een waarderende houding naar studenten aan te nemen. Een reflectieve houding en aanpassingsvermogen kunnen bijdragen aan het aanpassen van het onderwijs aan de specifieke context en studenten”, legt Grijpma uit.
Meer informatie over het proefschrift