Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie J.W. Grijpma 25 juni 2024 09:45 - 11:15

Delen
From small spark to great fire

Interactie tussen docenten en studenten essentieel voor studentbetrokkenheid

Hoe kunnen docenten geneeskunde kleinschalig activerend onderwijs geven zodat studentbetrokkenheid toeneemt? Dat onderzocht onderwijsspecialist Jan Willem Grijpma. Hij concludeert “dat interactie tussen docenten en studenten essentieel is voor het optimaliseren van studentbetrokkenheid.”

Activerend onderwijs kan ervoor zorgen dat studenten beter leren en is daarom een fundamentele onderwijsstrategie in het medisch onderwijs. Studentbetrokkenheid is belangrijk voor de effectiviteit van activerend onderwijs. Toch ervaren docenten en studenten dat het implementeren van activerend onderwijs en het stimuleren van studentbetrokkenheid soms lastig is. 

“Het doel van dit onderzoek is daarom ten eerste om de implementatie van activerend onderwijs te verbeteren door studentbetrokkenheid beter te begrijpen. Ten tweede willen we docenten richtlijnen bieden om hun activerend onderwijs te optimaliseren”, licht Grijpma toe. De bevindingen van dit onderzoek dragen bij aan de succesvolle implementatie van activerend onderwijs bij de opleiding geneeskunde, maar zijn aanbevelingen kunnen ook voor andere onderwijsprofessionals interessant zijn. 

Het onderzoek onder studenten toont aan waarom geneeskundestudenten terughoudend kunnen zijn in hun betrokkenheid. Ze hebben verschillende en soms tegenstrijdige behoeften voor activerend onderwijs, die ook in de loop van de tijd veranderen. Dit vereist een aangepaste onderwijsaanpak voor studenten in verschillende fases van hun studie. Bovendien hebben ze de steun van hun docenten nodig om hun betrokkenheid te stimuleren, te behouden en te reguleren. Grijpma: “Het advies aan studenten is om hun stem laten horen, zodat zij invloed hebben op het leerproces van het onderwijs dat zij volgen en docenten daar rekening mee kunnen houden.”

Docenten adviseert Grijpma om rekening te houden met hun eigen onderwijsopvattingen en competenties, het cursusontwerp, en kennis en opvattingen over hun studenten. “Het helpt om gesprekken met studenten te voeren over de functie en uitvoering van activerend onderwijs en een waarderende houding naar studenten aan te nemen. Een reflectieve houding en aanpassingsvermogen kunnen bijdragen aan het aanpassen van het onderwijs aan de specifieke context en studenten”, legt Grijpma uit. 

Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door J.W. Grijpma

Promotie Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Promotoren:

  • prof.dr. M. Meeter
  • prof.dr. R.A. Kusurkar

Copromotor:

  • dr. A. de la Croix

De promotie is tevens online te volgen.

Over Promotie J.W. Grijpma

Startdatum

  • 25 juni 2024

Tijd

  • 09:45 - 11:15

Adres

  • De Boelelaan 1105
  • 1081 HV Amsterdam

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam