We worden steeds vaker geconfronteerd met complexe maatschappelijke vraagstukken als klimaatverandering of toenemende ongelijkheid. Universiteiten spelen een cruciale rol bij het adresseren van dergelijke vraagstukken. Deze vraagstukken behoeven kennisuitwisseling en doorlopende samenwerking tussen diverse belanghebbenden. Geertje Tijsma laat in haar onderzoek zien dat maatschappelijk betrokken onderwijs in staat is de waarden en behoeften van belanghebbenden centraal te stellen en op deze manier maatschappelijke meerwaarde kan genereren.
Het onderzoek richt zich op maatschappelijk betrokken onderwijs binnen universiteiten. En richt zich op de vraag: hoe kan maatschappelijk betrokken onderwijs binnen universiteiten worden ingebed, om effectief bij te dragen aan het aanpakken van (complexe) maatschappelijke vraagstukken?
Maatschappelijke meerwaarde generen
Tijsma toont aan dat maatschappelijk betrokken onderwijs in staat is de waarden en behoeften van belanghebbenden centraal te stellen en op deze manier maatschappelijke meerwaarde te generen. De onderzoekster concludeert dat er vaak spanningen ontstaan tussen het bijdragen aan het maatschappelijk welzijn of het inspireren van een gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid aan de ene kant, en efficiëntie van het onderwijs aan de andere. Om met deze spanningen om te gaan, zijn er een aantal strategieën voor het inbedden van maatschappelijk betrokken onderwijs op individueel cursus- of microniveau maar ook op organisatorisch, mesoniveau.
Voortdurend proces
Het proces van het inbedden van maatschappelijk betrokken onderwijs waarin de waarden en behoeften van belanghebbenden centraal staan, is een voortdurend proces dat bewuste afwegingen vereist. Daarom is het van belang om maatschappelijk betrokken onderwijspraktijken te blijven ontwikkelen, evalueren, versterken en uitwisselen. Daarnaast is het van belang een klimaat te koesteren dat interdisciplinaire kennisproductie, experimenten en samenwerking aanmoedigt. Het is aan universiteiten om dit te faciliteren en het is aan ons allen om hetzelfde te doen.
Meer informatie over het proefschrift