Promotie C.C. Parra Paitan 13 februari 2024 11:45 - 13:15

The telecoupled sustainability impacts of global agricultural value chains

Duurzaamheidseffecten op verschillende schaalniveaus van de cacaosector beoordeeld

Omgevingsgeograaf Claudia Parra Paitan onderzocht de duurzaamheidsproblemen die worden veroorzaakt door de mondiale waardeketens van landbouwproducten, en maakte gebruik van het perspectief van telekoppeling en veranderingen in landgebruik.  Zij laat zien dat de effecten van landbouw niet beperkt blijven tot het boerenerf, maar zich kunnen uitstrekken over geografische schalen als gevolg van de vele verbindingen tussen agrarische en niet-agrarische actoren.

Landbouwactiviteiten die op boerderijschaal onschuldig lijken, kunnen grotere negatieve gevolgen hebben op het landschap of mondiaal niveau wanneer ze lagere productiviteit hebben en worden gebruikt om aan de groeiende mondiale vraag te voldoen. Parra Paitan: “Gecoördineerde wereldwijde actie is nodig om duurzaamheidshotspots te prioriteren, kleine en grootschalige actoren te integreren in duurzaamheidsinitiatieven en negatieve neveneffecten te voorkomen die zich kunnen verplaatsen over locaties, sectoren en actoren. Zonder dit kunnen we alleen eilanden van uitmuntendheid bereiken, maar geen nettowinstpositie.”

Internationale handel heeft een nog nooit eerder vertoonde omvang bereikt, waarbij productie- en consumptiefasen mijlenver uit elkaar plaatsvinden, met betrokkenheid van meerdere actoren en het veroorzaken van milieuproblemen die moeilijk toe te wijzen en te traceren zijn. Dit stelt ons voor een nieuwe uitdaging: hoe beoordelen, monitoren, verzachten en voorkomen we de negatieve milieueffecten die over meerdere geografische en temporele schalen worden veroorzaakt, terwijl we toch economische kansen genereren? Met cacao als case study analyseerde Parra Paitan de impacts van cacaoproductie en de rol van actoren in mondiale waardeketens bij het aanpakken van duurzaamheidszorgen.

Parra Paitans onderzoek kan worden gebruikt door beleidsmakers om prioriteiten te stellen in geïdentificeerde duurzaamheidshotspots en belangrijke lokale en mondiale stakeholders erbij te betrekken. Het kan ook worden gebruikt door mondiale cacaohandelaren en wereldwijde chocoladefabrikanten om hun duurzaamheidsstrategieën op boerderij-, landschap- en mondiaal niveau te harmoniseren, zodat ze geen onbedoelde negatieve effecten over verschillende schalen en naar andere actoren en sectoren veroorzaken. De huidige Europese regelgeving inzake producten zonder ontbossing zou ook  baat kunnen hebben bij dit onderzoek om een strategie te definiëren voor de betrokkenheid van kleine en grote handelaren die binnen en buiten de EU opereren om negatieve effecten over schalen te minimaliseren.

Meer informatie over het proefschrift

Verdediging van de dissertatie door C.C. Parra Paitan

Promotie Faculteit der Bètawetenschappen

Promotor:

• prof.dr.ir. P.H. Verburg

Copromotor:

• dr. P. Meyfroidt

De promotie is tevens online te volgen.

Over Promotie C.C. Parra Paitan

• 13 februari 2024

• Auditorium

• De Boelelaan 1105