AI in the Picture @ De Boelelaan 1111 21 mei 2024 - 22 mei 2024

VU Griffioen, VU ART SCIENCE gallery en Rialto VU bundelen hun krachten en presenteren een programma over kunstmatige intelligentie en de ingrijpende gevolgen daarvan voor de samenleving.

Het programma verkent de invloed van AI op ons leven; van de rol die AI speelt bij het vormgeven van economieën tot de invloed op persoonlijke identiteit en menselijke relaties. Door middel van de film Blade Runner, het theatercollege Science on Stage en een ART SCIENCE dialogue worden deelnemers ondergedompeld in verhalen die aanzetten tot nadenken over de ethische dilemma's die AI oproept. Zo worden gesprekken op gang gebracht over de rol van AI in onze toekomst.

Bovenstaande tekst is gegenereerd door AI.

Menselijke toevoeging: in het Atrium van het NU-gebouw worden deze dagen fotoportretten van androids tentoongesteld, kunstwerken van Wanda Tuerlinckx die eerder in de VU ART SCIENCE gallery te zien waren en nu deel uitmaken van de kunstcollectie van de VU. Met o.a. het op deze pagina afgebeelde portret van android G-1000.

Beeld: G-1000 © Wanda Tuerlinckx, kunstcollectie VU

Di 21 mei | 20:00 uur
Science on stage
@ VU Griffioen

Theatercollege met wetenschappers, muziek, filmpjes en panelvragen. Drie deskundigen (Maaike Harbers, Piek Vossen en Gea Dreschler) gaan met elkaar en het publiek in gesprek over de kansen en beperkingen van AI in bijvoorbeeld het onderwijs, de gezondheidszorg, de ethiek en cultuur. Leoni Jansen en Charlotte van Nee modereren en presenteren de avond. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door Jeroen Kramer én AI.

NU-gebouw | De Boelelaan 1111
Grote Zaal

Tickets vanaf € 8,00

Wo 22 mei | 16:15 uur
ART SCIENCE dialogue: evolutie van leven en robots met persoonlijkheid
@ VU ART SCIENCE gallery

ART SCIENCE dialogue over evolutie van leven en robots met persoonlijkheid tussen kunstenaar Wanda Tuerlinckx en hoogleraar AI en Robotica Guszti Eiben, onder leiding van Klaas de Zwaan, universitair docent Media Studies. Voertaal: Engels.

Tentoonstelling fotoportretten van androids door Wanda Tuerlinckx

Atrium NU-gebouw | De Boelelaan 1111

Toegang gratis
Meer info

Wo 22 mei | 18:00 uur
Fiction and Science: Blade Runner
@ Rialto VU
(Ridley Scott, 1982, Verenigde Staten, 117)

Klassieke sciencefictionfilm waarin androïden de strijd aangaan met de mens. Inleiding door hoogleraar AI en Robotica Guszti Eiben en kunstenaar Wanda Tuerlinckx.

Filmzaal NU-gebouw | De Boelelaan 1111

Ticketss vanaf € 5,00