De historie van studentenprotesten aan de VU 25 juni 2024 16:00 - 17:30

Studenten, ook aan de VU, zijn in het verleden vaker in actie gekomen, met name vanaf de jaren 1970.

Nu eens richtten deze protesten zich op veranderingen aan de eigen universiteit, met pleidooien voor bijvoorbeeld een democratischer bestuur, dan weer op grotere politieke en maatschappelijke thema’s waarbij het universiteitsbestuur werd opgeroepen actie te ondernemen.

VU-historicus Ab Flipse neemt ons mee door de geschiedenis van protest aan de VU. Daarnaast nemen (oud) leden van onze VU-gemeenschap deel aan een gesprek over hun eigen persoonlijk protest hier aan de VU.

• 16:00 - 17:30
  • Open deur event, je hoeft je niet aan te melden
  • Gratis toegang

Over De historie van studentenprotesten aan de VU

• 25 juni 2024

• Debatcentrum 3D

• De Boelelaan 1085
  • 1081 HV Amsterdam

Georganiseerd door

• 3D

Taal

• Engels / Nederlands

Sprekers op het event

• Ab Flipse is universiteitshistoricus van de VU. Zijn onderzoek richt zich op allerlei aspecten van de geschiedenis van de VU sinds de oprichting in 1880.
  • Koen Lemaire, wetenschappelijk medewerker bij de Faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen in de groep Biomechanica en lid van Scientist Rebellion Nederland.
  • Cees Paardekoper, auteur, organisatieadviseur, VU-alumnus en lid van de studentenprotestbeweging in de jaren '70. Auteur van 'Omstreden normalisering: hoe de Vrije Universiteit veranderde in de lange jaren zeventig', het boek over activisme en democratisering aan de VU.
  • Victor Rutgers, consultant en business developer, VU-alumnus (politicologie in de jaren 70) en actief betrokken bij de studentenbeweging als voorzitter van de Studentenraad.

Neem contact op met 3D

Het debatcentrum van de Vrije Universiteit Amsterdam

Bekijk onze agenda 3D evenementen

Bezoek onze website VU.nl/3D

Debatcentrum 3D
Je vindt de ingang van 3D op het campusplein, in het W&N gebouw, tegenover de glazen container. Op de begane grond vind je onze trap die naar de schuifdeur leidt. Klik voor Google maps.
De Boelelaan 1085
1081 HV Amsterdam