Promotie W.M. Harskamp-van Ginkel 13 oktober 2023 11:45 - 13:15

Sleep and health during the first 1000 nights

Slaap en gezondheid in de eerste 1000 nachten

Slaapproblemen bij baby’s komen regelmatig voor en gaan vaak samen met buitengewoon veel huilen van baby's en psychische klachten van ouders. Tijdens de eerste 1000 nachten beïnvloeden slaap en gezondheid van moeder en kind elkaar. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van arts slaap en gezondheid Margreet Harskamp.

Slaapproblemen kunnen tijdens de eerste 1000 nachten voortkomen uit verschillende omgevingsfactoren en kunnen aanhouden vanaf de babyleeftijd tot de latere kindertijd. Gezondheidszorgondersteuning moet, naast het verlichten van het huilen van baby's of slaapproblemen, ook aandacht besteden aan het welzijn van de ouders. Zorgprofessionals doen dit steeds meer en er is in de media volop aandacht voor de eerste 1000 dagen, maar ook voor slapen en huilen.

Slaap speelt een belangrijke rol in het bevorderen van een gezonde leefstijl voor kinderen en volwassenen. Harskamp onderzocht of het ontwikkelen van goede slaapgewoonten vroeg in het leven resulteert in een levenslang voordeel, niet alleen voor de slaap zelf, maar ook voor de algehele gezondheid. Dan zou de omgeving en jeugdgezondheidszorg kinderen en hun ouders misschien beter moeten helpen om al jong gezonde slaapgewoonten te ontwikkelen.

De belangrijkste conclusies zijn:
a) Slaap en gezondheid van moeder en kind beïnvloeden elkaar wederzijds.
b) Slaap en gezondheid worden gedurende de eerste 1000 nachten beïnvloed door meerdere omgevingsfactoren.
c) Slaapproblemen bij kinderen komen regelmatig voor en kunnen samengaan met buitengewoon veel huilen van baby's en mentale klachten van ouders.
d) Slaapproblemen lijken te blijven bestaan van babyleeftijd tot kindertijd.

Harskamps bevindingen ondersteunen de theorie dat er langer bestaande veranderingen kunnen optreden bij een kind in de eerste 1000 dagen en nachten. Deze veranderingen worden beïnvloed door de omgeving in de baarmoeder en het vroege leven.

Meer informatie over het proefschrift

Verdediging van de dissertatie door W.M. Harskamp-van Ginkel

Promotie Faculteit der Geneeskunde

Promotoren:

• prof.dr. J.M.M. Chin A Paw
  • dr. T.G.M. Vrijkotte

Copromotor:

• dr. L. van Houtum

De promotie is tevens online te volgen.

Over Promotie W.M. Harskamp-van Ginkel

• 13 oktober 2023