Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Promotie N.M. van Mastrigt 6 december 2023 11:45 - 13:15

Delen
Exploration in reward-based motor learning

Leren bewegen door uitproberen

Uitproberen is een belangrijk ingrediënt voor het leren van bewegingen. Het uitproberen (“exploratie”) is echter moeilijk te meten. Het meten van het uitproberen van een beweging kan als mensen de hoeveelheid uitproberen reguleren op basis van het succes of het falen van de meest recente beweging die ze maakten. Dit blijkt uit het onderzoek van bewegingswetenschapper Nina van Mastrigt die ook de relatie tussen uitproberen en leren van een staptaak onderzocht, maar daar geen verband in vond. Wel blijkt dat het geven van expliciete feedback over het succes of falen van een beweging tot impliciet leren kan leiden.

Van Mastrigt: “Wie beweegt, heeft geleerd hoe te bewegen. In mijn onderzoek richt ik me op een specifieke vorm van feedback: of een beweging wel of niet succesvol is. Mensen kunnen van deze simpele feedback motorisch leren, wat toepassingen kan hebben in de revalidatie, in de motorische ontwikkeling van kinderen en in de context van sport.”

Beloningsfeedback
Van Mastrigt voerde balans- en stapexperiment met gezonde volwassenen, waarbij zij keek hoe zij hun bewegingen varieerden na beloningsfeedback over of hun beweging goed, of juist fout was. “In het stapexperiment en een reiktaak keken we daarnaast in welk mate zij leerden van zulke beloningsfeedback. Om onze methode voor het meten van uitproberen te valideren, deden we daarnaast computersimulaties van het leren”, aldus Van Mastrigt.

Beperkte feedback
Het geven van beperkte feedback over de uitkomst van een beweging kan er voor zorgen dat datgene wat je leert, langer behouden blijft. Van Mastrigt: “De vraag is hoe we dit type leren kunnen benutten. We hebben daarom geprobeerd het uitproberen te meten in bewegingstaken, waarbij we een manier bedachten om variabiliteit in onze bewegingen door uitproberen te scheiden van variabiliteit door onvermijdelijke ruis. We vonden in deze taak alleen geen relatie tussen uitproberen en motorisch leren.”

Meer informatie over het proefschrift

Programma

Verdediging van de dissertatie door N.M. van Mastrigt

Promotie Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Promotor:

  • prof.dr. J.B.J. Smeets

Copromotor:

  • dr. K. van der Kooij

De promotie is tevens online te volgen.

Over Promotie N.M. van Mastrigt

Startdatum

  • 6 december 2023

Tijd

  • 11:45 - 13:15

Locatie

  • Auditorium
  • Hoofdgebouw VU

Adres

  • De Boelelaan 1105
  • 1081 HV Amsterdam

Volg de promotie online

Ga naar de livestream

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam