Open college: Ongelijkheid en kolonialisme in het Antropoceen 17 oktober 2023 18:00 - 19:30

In het najaar van 2023, na de benoeming van de eerste VU Distinguished Fellow van het Antropoceen, Dr. Sjoerd J. Kluiving, staat een lezingenreeks met gastsprekers over het Antropoceen op het programma.

Tijdens de lezingenreeks 'What is the Anthropocene? - Exploring transdisciplinary collaboration for sustainable change' discussiëren sprekers en deelnemers over hoe interdisciplinair onderzoek kan bijdragen aan de uitdagingen van de planetaire polycrisis die deel uitmaken van wat wetenschappers het 'Antropoceen' noemen. Elke lezing bestaat uit twee presentaties door experts gevolgd door discussie en is toegankelijk voor iedereen aan de VU en daarbuiten.

Op 17 oktober wordt de rol van kolonialisme in het Antropoceen toegelicht:

Ongelijkheid wordt de belangrijkste urgentie van de 21e eeuw en is geworteld in koloniale geschiedenissen. Grove gruweldaden tegen mensen worden steeds meer tegen het licht gehouden. Slachtoffers van oorlogen en genociden uit het verleden weerspiegelen nog steeds bestaande ongelijkheden die ook worden geïllustreerd door een groeiend aantal klimaatvluchtelingen, vooral als ze uit postkoloniale gebieden komen.

Naast de lezingen worden er transdisciplinaire workshops georganiseerd op weg naar de COP 28 in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten, die je hier kunt vinden. Tijdens deze workshops worden verhalen voor de dagen van COP28 ontwikkeld door wetenschap, menselijke gezondheid, kunst en activisme, Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten, het Noorden en het Zuiden met elkaar te verbinden.

Alle evenementen en de Fellowship of the Anthropocene worden gecoördineerd door het Amsterdam Sustainability Institute en zijn gratis en open voor iedereen die geïnteresseerd is.

17.45 Inloop

18.00 Welkom en inleiding door dr. Sjoerd Kluiving

18.10 'Slavernij en haar erfenissen in het kapitaloceen' door prof. Pepijn Brandon

18.30 Q&A

18.40 Presentatie 2

19.00 Q&A

19.10 Discussie

19.30 Einde

Over Open college: Ongelijkheid en kolonialisme in het Antropoceen

• 17 oktober 2023

Georganiseerd door

• VU Distinguished Fellow of the Anthropocene and Amsterdam Sustainability Institute

Taal

• Engels

Speakers

Prof. dr. Pepijn Brandon
Faculteit Geesteswetenschappen Vrije Universiteit Amsterdam
Senior onderzoeker bij het International Institute of Social History in Amsterdam

Pepijn Brandon is hoogleraar Global Economic and Social History en zijn werk richt zich op de geschiedenis van het kapitalisme, oorlog en economische ontwikkeling, en slavernij. Zijn huidige NWO Vidi-project (toegekend in 2021) onderzoekt de onteigening van land in het Nederlandse Rijk (16e-18e eeuw). In 2019-2020 leidde hij in opdracht van het stadsbestuur van Amsterdam een grootschalig onderzoeksproject naar de historische rol van deze stad in de slavernij in de wereld van de Atlantische en Indische Oceaan.

Dr. Sjoerd Kluiving
Faculteit Geesteswetenschappen en Faculteit Bètawetenschappen, Vrije Universiteit
VU Distinguished Fellow van het Antropoceen

Sjoerd Kluiving studeerde Fysische Geografie en Geologie aan de Universiteit van Amsterdam en University of Alabama (U.S.A). Als geoloog en fysisch geograaf is hij geïnteresseerd in het toepassen van aardwetenschappen op archeologie in interdisciplinair onderzoek en onderwijs, met de nadruk op het Antropoceen.

Meer weten?

Neem contact op met onze coordinator Neele van den Bongardt