Mens en machine
Jorrit Paaijmans is een tekenaar. Tekeningen worden bij uitstek gezien als een uiting van het subjectieve. Maar in de kunst van Paaijmans is de handeling van het tekenen geobjectiveerd. Paaijmans ontwikkelt met de hand mechanische objecten die tekeningen produceren. De schoonheid van zijn werk ligt niet in het eindproduct maar in de aaneenschakeling van handelingen. Zijn werk roept vragen op over de effecten van mechanisering op ons zenuwstelsel. Tot welke graad kunnen wij dingen uitbesteden aan machines? Wanneer speelt er een gevoel van vervreemding op?
Taaldiversiteit
De presentatie van Nicoline van Harskamp onderzoekt hoe het gebruik van Engels als globale taal doorwerkt in de wijze waarop we communiceren op de werkvloer. Met een enquête opgesteld samen met VU-taalwetenschapper Laura Rupp bevraagt Van Harskamp de werktaal en het jargon binnen de VU. Het werk PDGN speculeert over een toekomstige taal in een post-kapitalistische samenleving. Net als de resten van de gebouwen worden woorden in deze nieuwe community gerecycled tot nieuwe constructies waarin global English vermengd wordt met lokale talen en gebruiken.
Bullshit job vs. professie
Wat is het verschil tussen het hebben van een baantje en het uitoefenen van een beroep? De presentatie van Ton Kruse en de Faculty of In-humanities (met Hans de Wit, Jorieke Rottier, Berend Strik, Lex ter Braak, Wapke Feenstra & Martin La Roche) bevraagt de positie van de kunstenaar binnen het economische systeem. Hierin staat de fysieke werkplek, het atelier aan de rand van de stad, metafoor voor de plek die de kunstenaar inneemt in de samenleving. Wat is de aard, werking en betekenis van zo’n outsiderpositie? In dialoog met wetenschappers worden overeenkomsten en verschillen tussen de positie van kunstenaars en wetenschappers belicht.
Werk en economie
Werk kan niet los worden gezien van het economisch systeem. In het huidige kapitalistische systeem worden arbeid en natuur geëxploiteerd ten behoeve van winst. Het werk van Rob Voerman schetst een alternatief. Hij toont een bank die niet in dienst staat van winstmaximalisatie maar van mens en natuur. Gebaseerd op de machtige Bank for International Settlements (BIS), de bank voor de nationale centrale banken, gevestigd in Bazel, Zwitserland, heeft hij een alternatieve bank gecreëerd waar je euro’s kunt wisselen voor Equator. Dit zijn bankbiljetten die inheemse mensen in Suriname de macht geven hun land, identiteit cultuur en ecosysteem in stand te houden. Voor dit project werkt Voerman nauw samen met Stichting Kaikoesie en filosoof Karim Bennamar.