Leer meer over dekolonisatie tijdens het Connected World congres 8 december 2023 09:00 - 18:00

Cultureel erfgoed en, ruimer gezien, sociale en economische relaties tussen het Noorden en Zuiden van de wereld dragen de sporen van een koloniaal en imperiaal verleden. Dit congres over De Connected World, het strategische profielthema van de VU, belicht deze zaken vanuit vele verschillende invalshoeken en bespreekt hoe we dit verleden kunnen overwinnen op een rechtvaardige, inclusieve en diversiteitrespecterende manier.

Deze onderwerpen zullen worden verkend in vier sessies met verschillende sprekers van zowel de VU als andere universiteiten. Het centrale thema van het congres is dekolonisatie, waaronder dekolonisatie van de digitale samenleving, kennisproductie en onderwijs. Verder wordt het Connected World Fellowship Program belicht.

Het congres vindt plaats op vrijdag 8 december in de Aurora. Het is open toegankelijk en gratis te bezoeken, inclusief een gratis lunch. Aanmelden is wel verplicht. Schrijf je hier in of via de links op deze pagina.

Sessie I: De digitale samenleving dekoloniseren

Hoewel jong, heeft de digitale wereld ongelijkheden en machtsverschillen geërfd van de oude fysieke wereld. Wat kan er gedaan worden aan de digitale kloof?

Sessie II: Opleiden voor maatschappelijke impact in een globaliserende en dekoloniserende wereld

Er zijn veel initiatieven op de VU om onderwijs te innoveren voor hogere maatschappelijke impact. Dit panel presenteert er een aantal en bespreekt hoe we impactvol onderwijs kunnen ontwikkelen in de globaliserende en dekoloniserende wereld.

Het Connected World Fellowship Programma

Met vorige fellow Daniel Neugebauer (Curator Haus der Kulturen der Welt HKW, Berlijn) en huidige fellow Doortje Smithuijsen (journalist en onafhankelijk onderzoeker Digitale Samenleving, Amsterdam).

Sessie III: Dekolonisatie van kennisproductie en inheemse kennis

Koloniale en imperiale relaties hebben de neiging gehad om inheemse kennis te negeren en te bagatelliseren, de traditionele ervaringskennis die mensen vaak gedurende generaties in hun eigen lokale context hebben ontwikkeld. Deze sessie bespreekt de rol van inheemse kennis en de relatie met wetenschap vanuit twee zeer verschillende invalshoeken, een filosofische en een agro-economische.

Sessie IV: Dekolonisatie voorbij de mode

Dekolonisatie is overal. Het is het onderwerp van talloze boeken, congressen en campagnes. Maar hoe inhoudelijk is de schijnbaar universele omarming van dit concept? In zijn meest radicale vorm roept dekolonisatie op tot het volledig loskoppelen van instellingen van de machtsstructuren en denkwijzen die voortkomen uit de lange geschiedenis van het kolonialisme. Gezien de verreikende aard van deze eis, vragen sommigen zich af of de gemakkelijke acceptatie van deze term niet tegelijkertijd een verlies aan betekenis met zich meebrengt. In dit rondetafelgesprek zullen hoogleraren die werken aan thema's als kolonialisme, systemisch racisme en dekolonisatie aan de Faculteit Geesteswetenschappen van de VU reflecteren op de uitdagingen en mogelijkheden van het huidige tijdperk.

Download hier het volledige programma inclusief de sprekers en tijdlijn (in het Engels).

09:00-09:30 Inloop en registratie met koffie

09:30-11:00 Sessie I: Decolonizing the Digital Society

11:00-11:15 Koffiepauze

11:15-12:45 Sessie II: Discussion Panel: Educating for Societal Impact in a Globalizing and Decolonizing World