Als Varisha haar studietijd over mocht doen, zou ze er meer tijd voor nemen. “Achteraf besef ik dat je op de universiteit omringd bent door de slimste mensen in je vakgebied. Daarna is het nooit meer zo makkelijk om onderzoek te doen met toegang tot de betrouwbaarste bronnen en hulp van gepassioneerde docenten die graag kennis met je delen’’, vertelt ze. ‘’Van mijn scriptieonderzoek heb ik erg genoten en daar had ik rustiger de tijd voor kunnen nemen. Studenten raad ik aan extra onderzoek te doen bijvoorbeeld, of tijdelijk in het buitenland te studeren en te ontdekken wat je stimuleert.”
Beïnvloeden van de consument
Varisha’s focus tijdens de master lag bij gezondheidsvoorlichting, mediapsychologie en politieke communicatie. Het beïnvloeden van de consument triggerde haar gelijk. Varisha: “Hoe kun je gedrag zodanig beïnvloeden om verandering teweeg te brengen? Denk aan stoppen met roken. Met online marketing kun je zoekende consumenten helpen bij het maken van beslissingen en er op inspelen met de juiste oplossing, zelfs als die zich daarvan nog niet bewust zijn. Zo begeleid ik consumenten die al onderweg zijn. Ik maak het alleen tien keer makkelijker voor ze.”
Sinds zomer 2020 werkt Varisha als senior digital marketingconsultant bij Deloitte. Ze deelt haar gespecialiseerde vakkennis van Search Engine Advertising (SEA) en performance marketing met collega’s en focust op het vergroten van de zichtbaarheid tot de klantbetrokkenheid met digital marketing. In deze baan voelt ze zich thuis, omdat ze zulke inspirerende collega’s heeft met wie ze kan sparren en die haar continu uitdagen. “Ik voel me niet aangevallen door de kritische blik of scherpzinnige opmerkingen van collega’s. Ik zie het juist als stimulans om het meeste uit mijzelf te halen en door te ontwikkelen.”
Online marketingcampagnes Rijksmuseum
Hiervoor werkte Varisha als digital marketingconsultant bij Merkle. Zo was ze verantwoordelijk voor de online marketingcampagnes van het Rijksmuseum, een van haar klanten. “Ik verplaatste me in de gebruiker, analyseerde doelgroepen, keek naar de datahistorie, ging de diepte in. Als de campagne liep, ging het om doormeten, monitoren en bijsturen. Met als doel de optimale performance genereren, tegen de laagste kosten binnen de targetdoelgroep en het budget.”
Voortdurend is ze veeleisend, kijkt ze met een kritische en analytische blik. Onbewust ook buiten werktijd, zelfs als ze pasta in de supermarkt wil kopen. “Die skill heb ik op de VU ontwikkeld en onder meer daardoor ben ik zo goed in mijn werk.”
Datagedreven speelveld
Veel medestudenten wilden gaan werken voor hippe merken op de consumentenmarkt. Varisha heeft voor financial services gekozen, in de business-to-businessmarkt. Door haar masterscriptie had ze de branche al leren kennen. “De sector is booming; hier zitten grote spelers. Ik hou ervan de diepte in te gaan in een dynamisch en datagedreven speelveld. Bij een potentiële nieuwe baan vraag ik me meteen af of ze mijn ambities wel kunnen bijbenen.”